Banken kunnen forse kostenbesparingen realiseren met toepassingen van artificiële intelligentie (ai) én tegelijk klanten beter bedienen.

Kunstmatige intelligentie is voor de front office nuttig (chatbots), maar biedt ook kansen voor de middle office (fraudebestrijding) en back office.

Dit is een preview van het premium Business Insider Intelligence-rapport AI in Banking and Payments. Koop het rapport hier.

De toepassing van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) in de financiële sector is een veel besproken onderwerp. Er is een ware hype ontstaan rond artificiële intelligentie en dat is niet geheel ten onrechte: de potentiële kostenbesparing voor banken door ai-toepassingen wordt geschat op 447 miljard dollar tegen 2023. Dat blijkt uit onderzoek van Autonomous Next dat terugkomt in een rapport van Business Insider Intelligence.

De meeste banken (80 procent) zijn zich er terdege van bewust dat ai grote voordelen kan hebben, volgens een peiling van OpenText onder financiële dienstverleners. Veel banken willen oplossingen implementeren die mogelijk gemaakt worden door artificiële intelligentie.

Driekwart van de respondenten bij banken met meer dan 100 miljard dollar aan activa geeft aan op dit moment ai-strategieën toe te passen. Bij banken met minder dan 100 miljard dollar aan activa is dit 46 procent. Dat blijkt uit een rapport van Evidence Lab.

Een paar oplossingen zijn al gemeengoed. Denk bijvoorbeeld aan chatbots in de front office en oplossingen die fraude moeten tegengaan in de middle office.

Lees ook op Business Insider

Business Insider Intelligence
Business Insider Intelligence

Een van de grootste voordelen van kunstmatige intelligentie is dat je 24/7 in contact kunt staan met de klant en zo de klantervaring drastisch kan verbeteren. Maar ai is zeker niet alleen geschikt voor bankdiensten voor particulieren. Ook de back- en middle offices van zakenbanken en andere financiële dienstverleners kunnen baat hebben bij de toepassing van kunstmatige intelligentie.

Toepassing van AI in het bankwezen

De drie belangrijkste kanalen waar banken kunstmatige intelligentie kunnen inzetten om kosten te besparen zijn: de front office (beter contact met de klant), de middle office (voor fraudebestrijding) en back office (checks voor het wel of niet accepteren van klanten).

Het rapport AI in Banking and Payments van Business Insider Intelligence behandelt de meest betekenisvolle toepassingen. Welke strategieën passen banken nu al toe? En hoe kun je als bank het beste een digitale transformatie met kunstmatige intelligentie doorvoeren?

De banken die in dit rapport genoemd worden: Capital One, Citi, HSBC, JPMorgan Chase, Personetics, Quantexa en US Bank.

Een paar belangrijke punten uit het rapport

  • Banken gebruiken artificiële intelligentie om de identificatie en authenticatie van klanten te vergemakkelijken, werknemers te vervangen voor chatbots en stemassistenten, klantrelaties te verdiepen en gepersonaliseerde aanbevelingen te doen.
  • Artificiële intelligentie wordt ook door banken gebruikt om middle office-functies te ondersteunen en betalingsfraude op te sporen en te voorkomen. En denk verder aan het verbeteren van de processen voor antiwitwassen (AML) en know-your-customer (KYC)-controles.
  • Banken die succesvol met ai omgaan benadrukken de noodzaak van een holistische strategie die zich richt op meerdere onderdelen van bancaire bedrijf.

Het rapport:

  • Schetst de voordelen van ai in de bankensector.
  • Beschrijft de belangrijkste usecases voor het transformeren van de front- en middle office met behulp van technologie.
  • Laat verschillende spelers zien die kunstmatige intelligentie succesvol hebben geïmplementeerd.
  • Vertelt meer over hoe je ai het beste kunt benutten. Daarbij hebben we het ook over interne cultuur, personeelsinzet en data.

Geïnteresseerd in het volledige rapport? Download het hier!