De Amsterdamse startup Eccentrade wil met big data en kunstmatige intelligentie kredietchecks op een slimmere manier doen. Maar de ambitie van het bedrijf reikt verder: inzichtelijk maken hoe duurzaam een onderneming. “Wij geloven in kredietmanagement 2.0.”

Ondernemer Jean Richard Witteveen windt er geen doekjes om: “Wij willen groter worden dan Graydon.”

Met vijf werknemers is zijn startup Eccentrade nog stukken kleiner dan het internationale kredietinformatiebedrijf met Nederlandse wortels. Maar de in Brazilië geboren ondernemer is een rasoptimist en denkt snel stappen te kunnen maken. “We zijn het lieve hondje van de financiële data. Iedereen houdt van een underdog.”

Kredietchecks

Eccentrade lost een probleem op dat iedere ondernemer heeft: hoe weet ik of degene waarmee ik een deal sluit betrouwbaar is en de factuur op tijd betaalt? Daarvoor kun je de kredietwaardigheid van een bedrijf checken. Dat kan door de jaarrekening bij de Kamer van Koophandel op te vragen. Een blik op de bezittingen, schulden en het eigen vermogen geeft een ruwe indicatie van hoe gezond een onderneming is.

Het is een simpele oefening die elke kleine ondernemer zeker moet doen. Maar het checken van individuele jaarrekeningen is te arbeidsintensief voor grotere bedrijven. Die willen een oplossing die schaalbaar en betrouwbaarder is.

Daarom is er een hele industrie ontstaan rondom het verzamelen van accurate informatie over het betalingsgedrag van bedrijven. Grote firma’s die daarin gespecialiseerd zijn doen dat door bijvoorbeeld facturatiebestanden op te vragen bij aangesloten bedrijven. Zo kunnen ze van een groot aantal ondernemingen bepalen hoe snel rekeningen zijn betaald.

Kredietcheck voor mkb en zpp’ers

De grote drie in Nederland zijn het eerder genoemde Graydon, het Noorse Creditsafe en het beursgenoteerde Dun & Bradstreet. Doorgaans kost het duizenden euro’s op jaarbasis om kredietchecks – vaak op pakketbasis – bij hen te doen. Dat terwijl er ook zo’n 1,5 miljoen mkb-bedrijven en 1 miljoen zzp’ers in Nederland zijn die graag toegang hebben tot die informatie.

Lees ook op Business Insider

Een bedrijf als Company.info, sinds 2012 in handen van de FD Mediagroep, is in dat gat gedoken. Net als OpenCompanies, een initiatief van Graydon. Voor bedragen variërend van 10 tot 100 euro per maand kunnen kleinere bedrijven en zelfstandigen kredietchecks doen.

Big data en kunstmatige intelligentie

Op het eerste gezicht lijkt Eccentrade in datzelfde straatje te passen. Voor een eenmalig bedrag van 19 euro kun je de profielen van twee bedrijven en een financieel overzicht inzien. Betaal je 99 euro per maand, dan heb je toegang tot veertig KvK-bedrijfsprofielen en tien financiële overzichten.

“Dat kan iedere mkb’er betalen”, aldus Witteveen. Op dit moment zijn er zo’n vijftig klanten die regelmatig rapporten downloaden, volgend jaar moeten dat er 200 tot 300 zijn. Grotere ondernemingen kunnen direct toegang krijgen tot de databank met kredietinformatie via een api. Daarvan maken nu vier klanten gebruik.

Eccentrade kan de kredietchecks goedkoop aanbieden, omdat het naar eigen zeggen gebruikmaakt van big data en kunstmatige intelligentie, twee toverbegrippen in de startup-scene. Welke gegevens Eccentrade precies analyseert, wil Witteveen niet zeggen. “Dan geef ik mijn concurrenten te veel informatie.” Hij blijft in algemene termen hangen: internationale handelsdata die openbaar verkrijgbaar zijn.

Informal investor

Een investeerder is in ieder geval overtuigd van de potentie van de startup. Vorige maand haalde Eccentrade 500.000 euro op bij iemand die liever onbekend wil blijven.

Witteveen gaat het geld gebruiken voor verdere groei: hij wil het team uitbreiden van vijf naar tien mensen en aan het einde van het jaar de eerste stap buiten Nederland zetten. “Of dat Duitsland, Frankrijk, het VK of Italië zal zijn, dat kan ik nu nog niet zeggen.”

Winstgevend is Eccentrade, dat in 2014 deelnam aan ‘accelerator-programma’ Startupbootcamp, nog niet. De komende twee drie jaar mikt Witteveen er op om quitte draaien. “Ik wil blijven investeren in talent en continu zoeken naar nieuwe databronnen. Je bent nooit klaar.”

Duurzaamheid belonen

Witteveen is nog lang niet klaar als hij zijn visie wil realiseren. De kredietchecks zijn stap één van een groots plan: het eigenlijke doel van Eccentrade is inzichtelijk maken hoe duurzaam een bedrijf is. Dat moet het voor ondernemingen aantrekkelijker maken om in zee te gaan met duurzame partners.

Want die prikkel ontbreekt nu. Witteveen wijst op het Global Reporting Initiative, een internationale organisatie die bedrijven aanspoort om een duurzaamheidsverslag te maken. Zie het als een financieel jaarverslag, maar dan over de prestaties op milieu- en sociaal vlak.

Probleem volgens Witteveen is dat dit extra geld kost: een onderzoeker moet in kaart brengen hoe duurzaam een bedrijf (inclusief alle leveranciers) is. “Duurzaamheid wordt niet beloond, maar beboet.”

Kredietmanagement 2.0

Dat wil Witteveen veranderen: door op een slimme manier gegevens te analyseren moet via Eccentrade in een oogopslag duidelijk zijn hoe duurzaam een bedrijf is. Daarbij baseert de startup zich niet alleen op financiële gegevens en de informatie uit de eigen data-analyse, het wil samenwerken met bedrijven.

“Wij geloven in kredietmanagement 2.0, dat bedrijven aan ons vertellen wat ze aan het doen zijn”, zegt Witteveen. “Met machine learning kunnen we vervolgens een transparant beeld geven.”

Hoe precies, dat is het geheim van de smid.