• CM.com is bekend van klantcontactsoftware, maar wil ook groeien in betaaloplossingen.
  • De onderneming uit Breda mag nu ook internationale betaaldiensten gaan leveren aan een aantal ministeries.
  • Daarnaast levert het bedrijf straks diensten aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Het Brabantse CM.com mag nu ook internationale betaaldiensten gaan leveren aan de Nederlandse overheid.

CM.com is in 1999 opgericht door Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers. De onderneming verzorgt voor bedrijven de communicatie met hun klanten via berichtendiensten als sms, WhatsApp en Apple-dienst Apple Business Chat waarmee klanten via iMessage kunnen worden benaderd. Daarbij levert het bedrijf ook betaaldiensten.

Van CM.com is bekend dat het verder wil groeien op het gebied van betaalverwerking. Volgens topman Van Glabbeek is er steeds meer vraag naar geïntegreerde betaaloplossingen in de private en publieke sector, zoals mobiele pinterminals.

In maart nam CM.com kassasystemenmaker PayPlaza over voor 10 miljoen euro. Nu kondigt het bedrijf een deal aan met de overheid. CM.com mag onder meer betalingen aan een aantal ministeries gaan afhandelen. Het gaat om betalingsverkeer met iDEAL, maar ook via een pinautomaat.

Onder meer de ministeries van Buitenlandse Zaken, Defensie en Justitie en Veiligheid gaan gebruikmaken van de diensten van CM.com, net als overheidsinstellingen zoals de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

In de komende maanden worden onderdelen van de Rijksoverheid aangesloten op het netwerk van CM.com. De verwachting is dat betalingsverkeer per 1 november 2021 via CM.com kan worden afgehandeld.

Oorlogskas van CM.com is goed gevuld

CM.com ging in februari 2020 naar de beurs via een fusie met het beursgenoteerde investeringsvehikel Dutch Star Companies One. Daarmee wilde het bedrijf extra kapitaal ophalen om internationaal te groeien. In september gaf CM.com nieuwe aandelen uit om nog eens bijna 32 miljoen euro te verwerven.

Met de financiering ging CM.com vorig jaar op overnamepad. Onder meer ticketingbedrijf Global Ticket, chatbotmaker CX Company en e-commerce klantenserviceprovider RobinHQ kwamen in handen van het Bredase techbedrijf. En dus PayPlaza.

CM.com bleef ook in het eerste kwartaal profiteren van de toename van webwinkelen tijdens de coronapandemie. In januari, februari en maart gingen omzet en brutowinst opnieuw omhoog.

De omzet steeg met 73 procent naar 47,7 miljoen euro. Op eigen kracht, dus zonder overnames, was dat groeipercentage 64 procent. Die groei kwam van alle takken, de chatdiensten, de betaaldiensten en de kaartverkoopdiensten.

De chatdiensten droegen echter het meeste bij tijdens de coronacrisis, omdat veel winkels vooral onlineverkoop en dus laagdrempelige manieren nodig hebben om contact te houden met hun klanten.

Voor heel dit jaar rekent CM.com op een omzet van tussen de 205 miljoen en 225 miljoen euro. Als de cultuur-, reis- en evenementensectoren weer open gaan na de coronacrisis kan de ticketingtak goede zaken gaan doen, verwacht het Brabantse bedrijf.

Dat zal een lichte daling bij de chatdiensten meer dan goedmaken, al verwacht CM.com dat webwinkelen en contact via de chat voor veel winkels ook na de heropening van de fysieke vestigingen belangrijk zal blijven.

Lees meer over CM.com: