Jumbo gaat centrale distributiecentra inrichten voor het thuisbezorgen van boodschappen, zodat supermarkthouders dat niet allemaal meer op eigen houtje vanuit hun winkels hoeven te organiseren. Dat zegt CFO Ton van Veen tegen Distrifood.

Volgens Van Veen groeit het online bestellen van boodschappen sneller dan de meeste individuele winkels bij kunnen houden: “Tot dusver hebben we dus steeds de winkelinfrastructuur gebruikt voor het optuigen van thuisbezorgen. Voor de korte termijn en voor een snelle opstart is dat een goed model. Alleen wat we nu zien is dat we online zó hard groeien, dat de schaalbaarheid van dit model steeds lastiger wordt.”

Het gaat in eerste instantie om een test met distributiecentra in Den Bosch en in Amsterdam. De online omzet en marge blijft daarbij wel voor de supermarkthouders. Alleen het transport wordt centraal geregeld, benadrukt Van Veen: “De tijd dat de ondernemers dus zelf met een halfvol busje boodschappen leveren is hiermee voorbij. Straks worden de boodschappen vanuit de hub bezorgd onder de naam van de winkel, want die staat op de afrekening.”

Levering vanaf 7 uur ’s ochtends

Klanten krijgen in de pilot meer en nauwkeuriger tijdslots. Nu is er een standaard tijdslot van drie uur voor het leveren van boodschappen aan huis. Dat wordt in Amsterdam en in en rond Den Bosch teruggebracht naar twee uur en op termijn zelfs naar één uur. Ook kunnen mensen al om 7 uur ’s ochtends boodschappen geleverd krijgen.

Van Veen verwacht met de nieuwe manier van bezorgen fors verder te kunnen groeien, zeker in Amsterdam: “Jumbo heeft relatief weinig winkels in Amsterdam, op deze manier kunnen we diep in de binnenstad doordringen. Ook op de plekken waar nog geen Jumbo-winkel zit. Met een hub trek je klanten uit heel de stad, dat lukt een afzonderlijke winkel niet.”

Met de distributiecentra kan Jumbo veel efficiënter gaan bezorgen, maar dat betekent niet dat de kosten voor de klant omlaag gaan, zegt de financiële topman tegen Distrifood: "Voorlopig kampen we in ons verdienmodel nog met een zwaar tekort op online. De kosten kunnen we nog niet dekken, dat blijft een uitdaging. Met dit project worden de verlieskosten weliswaar minder, maar komen we nog niet in de buurt van winst op online orders."

Wel wil Jumbo tijdens de pilot gaan variëren met de bestelkosten, zegt Van Veen: "Door meer verschillende tijdslots aan te bieden gaan we ook naar meer differentiatie in de bestelkosten. Wil je het binnen een uur, dan kost het meer dan wanneer je aangeeft dat je de hele middag thuis bent."

De proef loopt minimaal een half jaar en als het allemaal goed gaat is het de bedoeling dat op termijn het grootste deel van Nederland rechtstreeks beleverd kan worden.