Wizz Air? Je zou zeggen dat ik na 30 landen bezocht te hebben wel wat geleerd had over reizen – zeker met prijsvechters. Maar we maken allemaal fouten. Ik ook op mijn eerste vlucht met de Hongaarse prijsvechter Wizz Air.

Tijdens een recent bezoek aan Bulgarije als de International Correspondent voor Business Insider, wilde ik afreizen naar Lissabon. Mijn budget stond vast en was niet astronomisch en dus besloot ik om te kiezen voor een vlucht van Wizz Air van Sofia naar Lissabon. Deze maatschappij was met afstand de goedkoopste voor de datum waarop ik wilde reizen.

Wizz Air komt uit Hongarije en maakt net als Ryanair, Norwegian en easyJet gebruik van de open luchtvaartmarkt in de Europese Unie. Als Hongaarse maatschappij kan het daarom vluchten aanbieden tussen Bulgarije en Portugal. Of tussen Nederland en Oostenrijk. Wizz Air heeft vooral vliegtuigen gestationeerd in Centraal- en Oost-Europa en verbindt steden van daaruit met West-Europa.

Het ticket van Sofia naar Lissabon kostte me nog geen 80 euro, een prikkie voor een vlucht van 4,5 uur naar de andere kant van Europa. Dat was echter voordat de extra kosten erbij kwamen.

Ik ben inmiddels wel wat gewend als het gaat om vliegmaatschappijen die je voor elke dienst uitknijpen, maar toch.

1) Mijn koffer was zwaar

Er zijn niet veel vliegmaatschappijen meer - prijsvechter of niet - waar ingecheckte bagage nog standaard is inbegrepen in elk ticket. Ik had grote bagage bij me, helaas. Toegegeven, je kunt er natuurlijk voor kiezen om alleen met handbagage te reizen, maar dat was voor mij geen optie op deze vlucht.

Omdat mijn ingechekte koffer meer dan 20 kilo woog, kostte dat me 54 euro (Wizz Air berekent 39 euro voor een koffer onder de 20 kilo).

Je kunt bij Wizz Air een trolley meenemen met de vrij gebruikelijke afmetingen van 55 x 40 x 23 centimeter. Die gaat echter wel in het ruim en moet je inchecken bij de balie. Voor 5 euro heb je overigens 'priority boarding' bij je vlucht, wat betekent dat je als één van de eerste passagiers aan boord bent én de handbagage sowieso mee in de cabine mag nemen.

2) Ik had niet vooraf ingecheckt

Ik was stom genoeg de gouden regel van prijsvechters vergeten: Altijd Vooraf Inchecken. Dat betekende dat ik het op de luchthaven alsnog moest doen. Wizz Air cashte om die reden 30 euro om mijn boarding pass uit te printen.

Wat mij betreft is dit één van de belachelijkste kostenposten. Ik begrijp dat veel prijsvechters op deze manier kunnen besparen op hun personeelskosten, omdat er minder mensen nodig zijn die de passagiers inchecken. Het is minder logisch om een passagier die tóch al een koffer wil inchecken ook nog eens hiervoor te laten betalen - je staat immers toch al bij de balie.

3) Ik vergat iets te eten en drinken mee te nemen

Nog meer kosten moest ik maken toen ik eenmaal aan boord was. Omdat het hele incheck-circus zo lang duurde, had ik geen kans meer om nog een snack of drankje te kopen voorafgaand aan mijn vlucht. Allereerst: een combideal van een soep en broodje kostte me slechts 10 euro, een redelijke prijs als je het mij vraagt. Helaas moest ik later tijdens de vlucht ook 2 euro betalen voor een flesje water - hoe kan het legaal zijn voor vliegmaatschappijen om geen gratis drinkwater beschikbaar te stellen?

Het verdienmodel van prijsvechters drijft op deze extra diensten en verkopen. In het geval van Wizz Air zelfs heel sterk. In 2016 rapporteerde de maatschappij dat 39 procent van de omzet uit 'secundaire inkomsten'. Voor Ryanair kwam het neer op 'slechts' 27 procent, aldus de website IdeaWorksCompany.

Bij Wizz Air kun je bijvoorbeeld ook betalen voor een stoel naar keuze, want anders wijst het systeem je automatisch een zitplaats toe. Wil je bijvoorbeeld helemaal vooraan zitten in een stoel met meer beenruimte, dan kost dat doorgaans 15 euro. Dit tarief wisselt echter op basis van beschikbaarheid en de te verwachten drukte op jouw specifieke vlucht. Een stoel in rij 2 t/m 4 kost vervolgens gemiddeld 9 euro.

Conclusie: verdiep je in de voorwaarden van Wizz Air en andere prijsvechters

Wees je dus bewust van de regels en de realiteit voordat je met een nieuwe maatschappij vliegt. En ook al vlieg je niet met een prijsvechter: kijk welke begrenzingen de maatschappijen stellen op je handbagage. Check altijd in voordat je naar de luchthaven vertrekt en print waar mogelijk je instapkaart uit.

Wizz Air biedt overigens een app aan voor passagiers, waarin je ook je instapkaart kan aanvragen. Ook hier is het echter opletten geblazen, omdat die niet voor elke luchthaven beschikbaar zijn, dat hangt namelijk af van of die uitgerust is met de juiste scanners.

Lees ook: De 13 beste vliegmaatschappijen, gebaseerd op stiptheid en hoe snel ze reageren op je claim – hier staat KLM