Zelfrijdende auto’s zijn de toekomst – horen we vaak genoeg – maar op dit moment kunnen de slimste consumentenauto’s nog niet zo heel veel. Als je van A naar B wilt, zul je nog altijd zelf iets moeten doen. Toch kunnen ze net genoeg taken van je overnemen om ervoor te zorgen dat je ontspannen wegzakt in je stoel, en misschien zelfs de auto overschat.

De autopilot van Tesla kan bijvoorbeeld een auto op de rijstrook houden en de snelheid aanpassen aan het andere verkeer. Toch is de zelfrijdende functie van de auto inmiddels controversieel te noemen vanwege een aantal ongelukken.

Tesla zelf zegt dat de autopilot ervoor zorgt dat er minder (dodelijke) ongelukken plaatsvinden en dat het gebruikers waarschuwt om altijd de handen op het stuur te houden. Critici vertrouwen die cijfers echter niet en wijzen erop dat de beweringen ervoor zorgen dat gebruikers te veel vertrouwen hebben in hun auto.

Vorige maand kreeg ik de kans om de autopilot van de Model 3 uit te proberen in de drukke straten van New York. Ik reed er maar een half uur in rond in één omgeving, dus ik heb geen uitgebreide mening over de auto kunnen vormen. Maar ik kreeg wel een indruk van hoe nuttig de autopilot kan zijn in zo’n drukke omgeving.

Dit is wat er gebeurde toen ik voor het eerst de autopilot aanzette.


De Model 3 is Tesla’s eerste auto voor het grote publiek.

Foto: Mark Matousek / Business Insider

De Model 3 kwam in juli 2017 op de markt en Tesla worstelt momenteel met de productie van de auto. Het lukt maar niet om genoeg auto’s te maken om de vraag bij te houden en winst te draaien. Begin deze maand zei Elon Musk dat het hem is gelukt om een productiemijlpaal te halen die hij eigenlijk in 2017 al wilde halen.

Lees ook op Business Insider

Foto: Mark Matousek / Business Insider

De Model 3 is vanaf 35.000 dollar te koop – al zijn er op dit moment alleen nog duurdere modellen beschikbaar. Vanaf 2019 worden de auto’s geleverd buiten de Verenigde Staten.

Foto: Mark Matousek / Business Insider

De auto wordt met twee verschillende batterijen geleverd. Met de grotere versie heb je een actieradius van zo’n 500 kilometer, met de kleinere batterij kun je ongeveer 350 kilometer rijden.

Foto: Mark Matousek / Business Insider

Je haalt de deuren van het slot met een sleutel die ongeveer net zo groot en zwaar is als een creditcard.

Foto: Mark Matousek / Business Insider

Het dashboard van de Model 3 is opvallend minimalistisch.

Foto: Mark Matousek / Business Insider

De meeste instellingen kun je aanpassen met het touchscreen van 15 inch.

Foto: Mark Matousek / Business Insider

In de Model 3 passen vijf mensen.

Foto: Mark Matousek / Business Insider

Dit was de eerste keer dat ik in een Model 3 reed, en ik reed voornamelijk over drukke wegen waar ik vaak moest stoppen. Daarbij waren de recuperatieve remmen best handig.

Foto: Kristina Skinner

Elektrische auto’s werken met speciale remmen die tijdens het remmen energie terugwinnen. Een groot voordeel is dat de auto daardoor ook sneller remt. Daardoor hoefde ik soms alleen maar m’n voet van het gaspedaal te halen als ik wilde afremmen.


Volgens sommige reviews kan het moeilijk zijn om het touchscreen van de Model 3 te bedienen. Ik heb hem alleen voor kleine dingen gebruikt, om bijvoorbeeld mijn snelheid in de gaten te houden, en dat vond ik niet moeilijk.

Foto: Mark Matousek / Business Insider

In het begin was het eng om de autopilot te gebruiken. Ik vond het lastig om de auto zelf te laten rijden, zonder mijn input, zelfs al hield ik mijn handen op het stuur en m’n ogen op de weg.

Foto: Kristina Skinner

Ik moest al mijn instincten laten varen om de autopilot z’n ding te laten doen. Ik vond het maar moeilijk te begrijpen dat sommige mensen echt iets anders zouden willen doen tijdens het rijden, maar ik heb ook geen idee hoe het voelt om deze functie maandenlang te gebruiken.


Na een paar pogingen had ik al wat meer vertrouwen in de stuurkunsten van de autopilot.

Foto: Kristina Skinner

De autopilot remde voor me, gaf gas en maakte zelfs bochten. Terwijl ik hem gebruikte, kreeg ik door hoe handig hij eigenlijk is in druk verkeer. Filerijden kan best zwaar zijn voor je voet en je enkel, dus de autopilot maakt het dan een stuk makkelijker voor je.

Ik kon de autopilot helaas niet op de snelweg of tijdens een langere rit uitproberen, maar ik weet nu wel dat de auto het je een stuk makkelijker kan maken.

LEES OOK: Elon Musk noemt redder van de 12 voetbaljongetjes ‘pedo’, na kritiek op zijn onderwatercapsule