• Elektrische auto’s hebben niet alleen last van lage temperaturen, maar ook van hitte.
  • Eigenaren van stekkerauto’s moeten rekening houden met een verminderde actieradius en extra degradatie van de batterij, als het vaker warm is buiten.
  • Maar er zijn voorzorgsmaatregelen die genomen kunnen worden om de degradatie te beperken en de actieradius zo hoog mogelijk te houden.
  • Lees ook: 5 redenen waarom draadloos laden van elektrische auto’s nog altijd geen succes is

Als er iets is waar de lithium-batterij niet van houdt, dan zijn het extreme temperaturen. We weten allemaal dat een elektrische auto daarom bijvoorbeeld flink wat actieradius inlevert in de wintermaanden. Maar wist je ook dat de zomermaanden de batterijen van elektrische auto’s kunnen beschadigen?

Hoge temperaturen versnellen namelijk de degradatie van lithium-ion-batterijen. Dit komt doordat verschillende elementen binnen de batterij makkelijker een extra niet-geleidende laag kunnen ontwikkelen als het warmer is.

Wat dit in de praktijk betekent voor elektrische auto’s werd onderzocht door Geotab. Aan het onderzoek deden 6.000 EV-rijders mee. De onderzoekers keken naar het effect van warmere klimaten op de levensduur van de batterijen van de stekkerauto’s. Dit werd vergeleken met de levensduur in gematigde klimaten.

Een warm klimaat werd bestempeld als een regio waar de temperatuur minimaal vijf dagen per jaar boven de 27 graden Celsius uitkwam. Alles daaronder was gematigd. Uit de verzamelde data blijkt dat EV’s in warmere klimaten doorgaans meer aan accucapaciteit moeten inleveren over 4 jaar dan EV’s in gematigde klimaten. Een maximale extra degradatie van ongeveer 0,1 procent werd gemeten over die periode.

Om dit in perspectief te plaatsen: uit het onderzoek blijkt dat EV-batterijen jaarlijks gemiddeld 2,3 procent degraderen. Op een actieradius van 400 kilometer komt dat dus neer op een verlies van ongeveer 9 kilometer.

Maar nu moet er wel een kanttekening geplaatst worden bij dit onderzoek, want de data zijn namelijk niet heel specifiek. Zo is er geen onderscheid gemaakt tussen auto's die een actief of een passief koelsysteem hebben.

Auto's met actieve koelsystemen zouden in theorie veel minder last moeten hebben van dit soort degradatie, omdat ze zelf de temperatuur van de batterij op een optimaal niveau kunnen houden. Auto's met een passief systeem kunnen dat niet.

Uit de zon laden is een goede voorzorgsmaatregel op warme dagen.
Uit de zon laden is een goede voorzorgsmaatregel op warme dagen.
Eren Goldman/Unsplash

17% minder actieradius op warme dagen

Of je in de praktijk iets van die degradatie gaat merken, is de vraag. Maar iets wat je wel zult merken, is een verminderde actieradius op de heetste dagen. Volgens onderzoekers van AAA moeten EV-rijders op zulke dagen doorgaans rekening houden met zo'n 17 procent minder bereik. Dat komt mede doordat de airco dan aan staat.

Desalniettemin is het verstandig voor EV-rijders om op de heetste dagen van het jaar wat maatregelen te treffen, om eventuele schade aan de batterij en vermindering van de actieradius te minimaliseren. Denk hierbij aan iets simpels als de auto in de schaduw, onder een afdak of in de garage te zetten. Daarnaast helpt het om niet verder dan 80 procent te laden. Ook is snelladen op hete dagen wellicht niet de beste keuze, aangezien dit extra warmte in de batterij genereert.

Als laatste is het handig om de batterij te 'pre-conditioneren' als de auto nog aan de lader staat, mits de auto de optie heeft. Dit zorgt ervoor dat de batterij op de optimale werktemperatuur wordt gebracht en er dus minimaal verlies van bereik en minimale degradatie optreedt. Waarom dit aan de lader moet gebeuren? Omdat de auto dan stroom tapt van het netwerk en niet van de batterij.

Meer lezen over elektrische auto's? Check deze artikelen: