Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
6:43
  • Het draadloos kunnen opladen van een elektrische auto lijkt een logische technologische ontwikkeling.
  • Er wordt wel met deze technologie geëxperimenteerd, maar de adoptie door autofabrikanten en daarmee de grootschalige acceptatie door consumenten blijft uit.
  • Waarom kunnen elektrische auto’s nog steeds niet goed draadloos laden? We vonden 5 problemen.
  • Lees ook: Zonnepanelen in combinatie met de accu van je elektrische auto voor stroom in huis: kan dat?

Draadloos opladen wordt langzaam maar zeker de standaard in de wereld van mobiele telefoons en andere gadgets, en het is prima op te schalen naar elektrische auto’s. Waarom gebeurt het dan niet?

Als je er over nadenkt, kun je enorm veel voordelen vinden voor het draadloos opladen van elektrische voertuigen. Stel je maar eens voor dat elk stuk wegdek een oplader is. Dan zouden elektrische auto’s nooit leeg raken.

Of iets kleinschaliger: de parkeerplaatsen bij de supermarkt. Parkeren is dan laden zonder de handeling van het in- en uitpluggen van de laadkabel en het aanmelden bij de paal. Handig toch?

Ook voor de iets verdere toekomst lijkt draadloos laden een perfecte oplossing. Als er dan zelfrijdende taxi’s bestaan, kunnen deze op standplaatsen laden zonder dat er een menselijke handeling voor nodig is. Sterker nog, dat zou nu ook al handig zijn voor de huidige taxi’s en bussen.

Toch lijkt er geen schot in de ontwikkeling van draadloos laden van elektrische auto's te zitten. Waarom niet? We vonden vijf problemen.

1. Draadloos laden is (nog) langzaam

Draadloze laadtechnologie kan zich nog niet meten met snelheden van bedraad laden. De laders waar tot nu toe mee getest werd, kwamen niet verder dan een vermogen van 11 kW. Dat is ongeveer even snel als een 3-fase thuislader. Draadloos snelladen zit er dus niet in.

Gelukkig gaan de ontwikkelingen snel en er zijn al draadloze laders die met 120 kW kunnen laden. Maar die zijn nog in de testfase, waarbij het doel is om nog hogere laadsnelheden te bereiken van bijvoorbeeld 350 kW.

Een van de belangrijkste problemen waar men tegenaan loopt bij hogere laadsnelheden, is de hitte die daarbij vrijkomt. Doorgaans geldt hierbij hoe hoger de laadsnelheid, hoe meer warmte op een of andere manier afgevoerd moet worden.

2. Er is nog geen standaard gevonden

Een van de grootste euvels voor het draadloos opladen van auto’s is dat fabrikanten en ontwikkelaars simpelweg nog geen standaard hebben gekozen, hoewel de SEA (Society of Automobile Engineers) wel claimt dat de J2954-standaard het richtpunt moet worden.

Daar komt nog bij dat er ook geen andere afspraken zijn gemaakt stroomlijning van de technologie. En omdat dit alles uitblijft, durft niemand zich te branden aan het ontwikkelen van een auto die zonder kabel kan laden. Logisch natuurlijk, want je wilt niet over een paar jaar met een auto op de markt komen die van de standaard afwijkt en daardoor minder interessant is voor kopers.

Ook lijkt er geen haast te zitten achter het maken van afspraken tussen autofabrikanten. Waarom dat is, wordt duidelijk uit de volgende punten.

3. Extra technologie maakt alles duurder

Geen standaard is niet weten welke technologie je als autofabrikant in je auto’s moet bouwen. Maar het inbouwen van de technologie is een punt op zichzelf, want eigenlijk zitten fabrikanten helemaal niet op extra onderdelen voor draadloos laden te wachten. Simpelweg omdat dit extra kosten met zich meebrengt die ze moeten doorberekenen aan klanten.

Op dit moment is dat geen aantrekkelijke optie, want zoals we weten zijn elektrische auto’s nog niet echt goedkoop. Met de mogelijkheid om draadloos te laden zouden ze zomaar duizenden euro’s duurder kunnen worden. En dan is het nog maar de vraag of de klant überhaupt wel wil betalen voor de de mogelijkheid om draadloos te laden.

Om daar achter te komen deed BMW in 2017 een proef met de BMW 530e iPerformance hybride. Deze kon optioneel uitgerust worden met een draadloze lader en een laadpad die op de grond geplaatst kon worden.

Goedkoop was het niet, want BMW vroeg bijvoorbeeld bijna 2.400 euro voor de laadpad. Samen met de 950 euro kostende zogenoemde CarPad-optie kwam het totaal op bijna 3.400 euro uit.

Aangezien de huidige BMW 5-serie geen optie voor draadloos laden meer heeft, kunnen we concluderen dat de BMW-rijder niet op draadloos laden zat te wachten.

BMW 530e iPerformance met laadpad
BMW 530e iPerformance met laadpad
BMW

4. Efficiëntie is ook nog een probleem.

Ontwikkelaars van draadloze laadtechnologie claimen dat ze nu met tot wel 93 procent efficiëntie kunnen laden. Maar dat kan alleen onder perfecte omstandigheden en die worden in de praktijk waarschijnlijk niet tot nauwelijks gehaald. En zelfs met 93 procent zit draadloos laden nog een stukje verwijderd van de 96 procent die bedraad laden doorgaans haalt.

De efficiëntie van draadloos laden is afhankelijk van meerdere factoren. De belangrijkste zijn de plaatsing van de lader en de ontvanger. Deze hebben afgemeten gebieden waarbinnen ze optimaal presteren, maar als ze hier iets van afwijken gaat de efficiëntie rap omlaag.

Dat verlies aan efficiëntie kan zich vertalen in heel veel verloren kilowatturen als je een elektrische auto volledig wilt opladen.

Neem als voorbeeld de Tesla Model 3 Long Range met 75 kWh aan laadcapaciteit. Als je die op suboptimale omstandigheden zou opladen met, laten we zeggen, het industriegemiddelde van 85 procent efficiëntie, dan gaat er zo’n 8 kWh verloren. Dat is meer dan het dagelijkse verbruik van een gemiddeld Nederlands huishouden. Als elke elektrische auto dit zou doen, dan tikt het energieverlies wel hard aan.

5. Aanleg is duur, kost veel werk en levert weinig tot niets op.

Een laadpaal neerzetten is een relatief simpel klusje waarvoor niet de hele straat open gebroken hoeft te worden. Voor een draadloze lader moet het wegdek of de parkeerplaats open gebroken worden, want flink wat extra werk en kosten met zich meebrengt.

Ook klinkt de aanleg van draadloze laadstroken onder wegen mooi, maar daar is lastig geld mee te verdienen voor degene die het laadsysteem exploiteert. Het is namelijk heel lastig om de auto’s die over een laadstrook rijden te registreren als laders en om het verbruik te meten. Dat maakt het moeilijk om gebruikers te laten betalen.

Laden op de weg waarop je rijdt, is daarom voor nu alleen een optie voor bijvoorbeeld vrachtwagens die elke dag dezelfde route rijden. Registratie is hiervoor namelijk niet nodig.

Welk probleem lost draadloos laden op?

Afgezien van de technische problemen is er nog één belangrijke vraag die gesteld moet worden over het draadloos opladen van elektrische auto’s: welk probleem lost het op? Met andere woorden: waarom is het belangrijk om te hebben?

Op die vraag is niet een heel dwingend antwoord te vinden, buiten het feit dat draadloos laden van auto’s gemakkelijker is. Je hoeft immers niet meer handmatig een kabel in te pluggen. Ook zou je kunnen beargumenteren dat mensen die slecht ter been zijn veel baat hebben bij draadloos laden.

Maar uiteindelijk komt het erop neer dat er geen directe aanleiding is om vaart te zetten achter het draadloos opladen van elektrische auto’s. Het lijkt er dan ook niet op dat dit binnen afzienbare tijd een standaard optie zal zijn voor elektrische auto's.

LEES OOK: Waterstof als brandstof voor elektrische auto’s: de perfecte oplossing, of compleet kansloos?