Afgelopen nacht was de warmste nacht die ooit is gemeten in Nederland. Het werd in het Gelderse Deelen niet kouder dan 25,6 graden, en daarmee werd het record van vorig jaar verbroken. Dat stond op 24,4 graden.

Het einde van de hitte is in zicht, maar dat betekent niet dat je vannacht wél lekker kunt slapen. Ook vanavond blijft het in heel Nederland namelijk nog lang warm, en veel huizen zijn inmiddels zo ver opgewarmd, dat het komende nacht ook weer plakken geblazen is.

Gelukkig kun je daar – ook zonder airco – het een en ander aan doen. Met een aantal trucjes kun je ervoor zorgen dat je huis iets sneller afkoelt of dat jij minder last hebt van de hitte. Dit zijn ze:


Neem géén koude douche

Het lijkt verleidelijk als je al een paar uur lang in de hitte zit: even een koude douche nemen voordat je in bed duikt. En het is ook heel lekker. Althans, op het moment dat je onder de douche staat, want het koude water zorgt ervoor dat je het naderhand juist nog wat warmer krijgt.

Koud water zorgt er volgens slaapexpert Hans Hamburger namelijk voor dat je bloedvaten zich vernauwen, waardoor je je lichaamswarmte moeilijker kwijt kan. Tegen RTL Nieuws zegt hij dat je daarom beter onder een warme douche kunt stappen. Als je dat een kwartiertje voordat je gaat slapen doet, gaan je bloedvaten aan de oppervlakte open, waardoor je de warmte makkelijker kwijt kan. Zo stap je lekker fris in bed.


Gebruik katoenen lakens – en doe die in de vriezer

Dan nog een tip van Hamburger. Veel mensen willen het liefst zonder lakens slapen als het zo warm is als nu, maar hij waarschuwt ervoor dat je lichaam dan juist te ver afkoelt. Dan word je ‘s nachts wakker omdat je het te koud hebt. Je kunt daarom beter wel lakens gebruiken.

En kies dan meteen voor katoenen lakens. Die zijn licht en ademen beter dan bijvoorbeeld lakens van zijde of wol – die kun je in je kast laten liggen tot de herfst. Mocht je het dan alsnog iets te warm vinden, dan helpt het om je lakens een poosje in de vriezer te leggen voordat je gaat slapen. Dan is je bed lekker koel.

Lees ook op Business Insider


Zet een glas water naast je bed

Dit advies is overdag heel belangrijk maar kan ook ‘s nachts niet ontbreken: drink genoeg. Eén van de trucjes die je lichaam gebruikt om af te koelen, is zweten. Als het vocht op je huid verdampt, koelt het je huid af, waardoor je lichaamswarmte kwijtraakt. Maar als je niet genoeg hebt gedronken, kun je niet zweten en lukt het je lichaam dus ook niet om met zweet af te koelen.

Misschien ben je er normaal aan gewend om ‘s nachts niet te drinken, maar nu het kwik ook ‘s nachts ruim boven de 20 graden blijft, is het verstandig om een glas water naast je bed te zetten. Als je wakker wordt omdat je het te warm krijgt, kun je meteen een paar slokjes nemen.


Zet je ventilator strategisch neer

Tuurlijk, een ventilator pompt eigenlijk alleen maar warme lucht rond in je kamer. Maar voor de gevoelstemperatuur kan zo’n ding wel degelijk een verschil maken. Als je het maximale uit je ventilator wil halen, moet je alleen wel goed opletten hoe je ‘m neerzet.

Het beste kun je hem pal achter een emmertje of grote kom met ijs neerzetten. Als het ijs smelt, blaast je ventilator de koude waterdamp rond in de lucht, waardoor jij het vanzelf iets kouder krijgt.

Met deze temperaturen smelt dat emmertje ijs natuurlijk binnen no-time, dus als je na een paar uur wakker wordt, is het tijd om je ventilator naar het raam te verplaatsen. Daar richt je ‘m naar buiten toe, zodat de warme lucht uit je slaapkamer wordt gezogen en koude buitenlucht naar binnen kan.


Haal verder al je elektronica uit het stopcontact

Laad jij je telefoon ‘s nachts op of heb je een nachtlampje? Alle elektrische apparaten die je niet echt nodig hebt, kun je het beste uit het stopcontact halen, want ze genereren warmte. Dat geldt met name voor gloeilampen: die worden ontzettend warm als je ze aanzet. En die extra warmte kun je nu juist niet gebruiken.

Toch scheelt het maar heel weinig warmte om al die stekkers uit het stopcontact te halen, en voor meer van deze tips geldt: het is een druppel op een gloeiende plaat. Het helpt iets, maar met deze recordtemperaturen bestaat de kans dat je ‘s nachts alsnog wakker ligt. Wees gerust, je bent niet de enige.

En wie weet kun je het ook wel in je voordeel gebruiken. Mensen die de dag vroeger beginnen, zijn namelijk vaak productiever. De reden: je hebt ‘s ochtends vroeg minder afleiding en je wilskracht is ‘s ochtends groter. Geen wonder dat veel succesvolle mensen vaak al voor vijf uur ‘s ochtends wakker zijn.

Lees meer over vroeg opstaan: