“De morgenstond heeft goud in de mond” is een klassiek spreekwoord. En veel succesvolle mensen leven ook daadwerkelijk volgens dat adagium en staan heel vroeg op, zoals bijvoorbeeld de Amerikaanse elite-eenheid Navy SEAL’s, maar ook Apple-topman Tim Cook die elke ochtend al voor vieren uit de veren is.

Maar voor veel andere mensen is er geen groter plezier dan lekker doorslapen en in bed blijven liggen tot vlak voordat ze echt weg moeten. Het blijkt toch echt beter te zijn om wel bijtijds op te staan.

Dit zijn vijf redenen om niet elke ochtend meerdere op de snooze-knop te drukken.


1. Je geeft je lichaam de tijd echt wakker te worden voordat je begint aan je dag

Foto: Chung Sung-Jun/Getty Images

Onderzoek wijst uit dat de zogeheten ‘slaapinertie’ wel twee tot vier uur kan duren, dat is het wat suffe gevoel na het wakker worden omdat je hersens nog niet volop werken.

Als je om 8.30 uur uit bed stapt om om 9 uur te gaan werken, is de kans groot dat je nog niet klaar bent om goed te presteren. Door eerder op te staan geef je je lichaam de kans om volledig te ontwaken op natuurlijke wijze, zonder dat je afhankelijk bent van die driedubbele espresso.

Het is de eerste dagen of weken misschien niet makkelijk om je wekker vroeger te zetten, maar als het eenmaal routine is geworden, zul je merken dat je ‘s ochtends veel meer energie hebt en een stuk helderder bent.

Lees ook op Business Insider


2. Je loopt minder kans op een depressie

Foto: Shutterstock

Dit geldt vooral voor vrouwen. Uit onlangs in The Journal of Psychiatric Research gepubliceerd onderzoek blijkt dat vrouwen die eerder opstaan veel minder kans lopen op psychische problemen als een depressie, angststoornissen en stemmingswisselingen.

Slaap is heel goed voor het herstel van je vermoeide lichaam, dus ook voor je mentale en emotionele gesteldheid. Als we heel moe zijn zullen we veel sneller gefrustreerd, geïrriteerd en overstuur raken dan als we goed uitgerust zijn. Heb jij nooit heel geprikkeld gereageerd als je oververmoeid bent? Een goed dag- en nachtritme kan dat voorkomen.


3. Het is makkelijker om vrolijk te zijn en blijven

Foto: Brent Schauer / Flickr

Volgens onderzoek uit 2014 worden mensen die vroeg opstaan minder geplaagd door negatieve gedachten. Zij die later opblijven en tot laat in de ochtend slapen zijn daar veel vatbaarder voor.

Vaak slaan we aan het piekeren als we de slaap niet kunnen vatten ‘s nachts. Het is moeilijk om negatieve gedachtes of slapeloosheid op zijn tijd te vermijden, maar het is de moeite waard om gezonde gewoontes aan te nemen om ze zoveel mogelijk te voorkomen.


4. Je bent succesvoller – of in ieder geval beter voorbereid om dat te zijn

Foto: Matthew Lloyd / Getty Images

Bij een onderzoek onder 367 studenten, vond bioloog Christoph Randler dat de ‘vroege vogel’ echt als eerste ‘de worm vangt’.

Randler: “Als het gaat om zakelijk succes, dan hebben de ochtendmensen de beste kansen daarop. Zij halen over het algemeen de beste cijfers op school en doen een goede vervolgopleiding, wat weer leidt tot betere banen.”

Volgens de bioloog kunnen ochtendmensen beter omgaan met problemen, ze relativeren meer en zijn ze pro-actiever. “Veel studies laten zien dat pro-actief zijn verband houdt met goede prestaties, succes en hogere lonen.”


5. Je gaat er beter van slapen

Foto: Peter Macdiarmid / Getty Images

Onderzoek na onderzoek laat zien dat zij die vroeg opstaan, ook beter slapen als ze ‘s avonds op een oor gaan liggen.

Nachtbrakers lopen meer risico op het ontwikkelen van slaapstoornissen. Bovendien slapen zij over het algemeen stukken minder dan de vroege vogels.

We horen altijd hoe belangrijk het is om elke nacht acht uur te slapen. Maar als je probeert dat schoonheidsslaapje te proppen in de kleine uurtjes na middernacht en wanneer je wekker gaat, dan is de kans klein dat je die acht uur slaap haalt. Als je eerder naar bed gaat, heb je een grotere kans op een goede nachtrust.

Lees meer over slapen: