• Ondernemers en bewoners in Rotterdamse winkelgebieden zijn niet blij met de komst van flitsbezorger Gorillas, meldt het AD.
  • Het Duitse bedrijf belooft boodschappen binnen 10 minuten te bezorgen vanuit minimagazijnen in de stad.
  • Die vestigingen zorgen voor overlast: de fietsen van koeriers en wagens van leveranciers blokkeren de weg en er is de hele dag door lawaai.

De gemeente Rotterdam ontvangt veel klachten over de razendsnelle boodschappendienst Gorillas en wil deze weren uit winkelgebieden. Vestigingen van het Duitse bedrijf in de Zwart Janstraat en de Hoogstraat zorgen voor veel overlast.

Gorillas belooft binnen 10 minuten te bezorgen nadat online een bestelling is geplaatst, helemaal volgens de laatste trend in boodschappenland. “Maar ze zitten niet op de goede plek”, constateert de Rotterdamse wethouder Roos Vermeij van Economie in het AD.

Ze noemt klachten over fietsen van koeriers en dubbel geparkeerde distributiewagens die de weg en stoep blokkeren en hekelt de noodgang waarmee Gorillas-koeriers hun bestelling afleveren.

“Het is hier een komen en gaan van koeriers en wagens”, zegt winkelier Harrie Baas tegen het AD, die last heeft van het lawaai dat rolcontainers en koeriers produceren. “Het tast zowel het woon- en winkelgenot aan.”

De fracties van D66 en VVD in de Rotterdamse gemeenteraad willen maatregelen, ook omdat Gorillas niet de enige flitsbezorger is. Ze willen voorkomen dat snelbezorgers als het Duitse Flink, het Turkse Getir en de Britse startups Dija, Weezy en Zapp ook in winkelgebieden terechtkomen.

Wethouder Vermeij ziet Gorillas het liefst uit het winkelgebied verhuizen, maar dat kan lastig worden. Het bestemmingsplan moet daar handvatten voor bieden en vooralsnog loopt de regelgeving achter. Wel is ze in gesprek met Gorillas, die zegt de klachten serieus te nemen en samen met de gemeente tot een oplossing te willen komen.

Regelgeving niet de enige uitdaging voor flitsbezorger

Overlast en regelgeving zijn niet de enige uitdagingen waar flitsbezorgers tegenaan lopen. Het runnen en bevoorraden van minimagazijnen op tientallen plekken in de stad, is een kostbare aangelegenheid.

Hoewel Gorillas onlangs 240 miljoen euro voor verdere groei ophaalde, zetten investeerders vraagtekens bij het verdienmodel van Gorillas en andere snelbezorgers.

Investeerder Pieter Welten van Prime Ventures zei tegen MT/Sprout dat de acquisitiekosten snel omhoog gaan als meerdere partijen om dezelfde klant vechten. “Terwijl de marges toch al laag zijn.”

Lees meer over online boodschappen: