• Onlinesupermarkt Crisp heeft in een nieuwe financieringsronde 30 miljoen euro opgehaald.
  • Onder de investeerders zijn de oprichters van Just Eat Takeaway en Adyen en het Europese investeringsfonds Target Global.
  • Het kersverse kapitaal zal onder meer gebruikt worden voor de uitbreiding van het elektrische wagenpark en het assortiment.

Onlinesupermarkt Crisp heeft in een nieuwe financieringsronde 30 miljoen euro opgehaald. Onder de financiers zijn het in Berlijn gevestigde Europese investeringsfonds Target Global, het Nederlandse Keen Venture Partners, de oprichters van Just Eat Takeaway en medeoprichter van Adyen John Caspers.

“Crisp bouwt een technologisch platform van wereldniveau, dat van waarde is voor grote groepen consumenten”, zegt hoofd investeringen Bao-Y Van Cong van Target Global. “We zijn onder de indruk van het merk én het team.”

De in 2018 door drie vrienden opgerichte onlinesupermarkt Crisp richt zich op verse kwaliteitsproducten van regionale makers en kwekers. Het bedrijf levert versproducten van ruim 650 boeren, kwekers en andere Nederlandse leveranciers.

Crisp gaat de nieuwe kapitaalinjectie gebruiken om die aanpak verder uit te bouwen, zegt CEO Tom Peeters. “Groei betekent voor ons in alle opzichten het neerzetten van een gezond bedrijf”, stelt hij. “Gezond in termen van ons aanbod, dat vers en in het seizoen eten voorop stelt. Maar ook als verantwoordelijke organisatie, en de plek die we innemen in de samenleving.”

De 30 miljoen euro zal onder meer worden geïnvesteerd in de uitbreiding van het elektrische wagenpark, het verder uitbreiden van het assortiment en het digitaliseren van de hele leveringsketen.

Coronapandemie helpt Crisp verder groeien

Het in Amsterdam gevestigde Crisp heeft de omzet vorig jaar zien verzevenvoudigen. Net als bij andere online supermarkten zorgde de coronapandemie voor een snelle groei, omdat een deel van de mensen liever niet de deur uit gaat voor de boodschappen.

Volgens topman Peeters was de uitbraak van het coronavirus niet de enige reden van de explosieve omzetstijging. Die werd ook veroorzaakt door de succesvolle introductie van recepten, waarvan de ingrediënten met één klik zijn toe te voegen aan het winkelmandje.

Investeerder Robert Verwaayen van Keen Venture Partners is onder de indruk van de snelle ontwikkeling van de online supermarkt: “Het is indrukwekkend hoe Crisp met onderscheidende, zelf ontwikkelde technologie een radicale verkorting van de keten mogelijk maakt, ten gunste van klanten en producenten die zich sterk verbonden voelen met het merk.”

De helft van de vaste klanten van Crisp komt uit de Randstad, de andere helft uit de rest van Nederland. In eerdere financieringsrondes haalde de startup al 16,5 miljoen euro op.

LEES OOK: De online boodschappenmarkt groeit hard en daar profiteren vooral de kleine supers van – Picnic stoot Jumbo van de 2e plaats