Vanaf 1 juli zou er een verbod moeten komen op ongerichte gokreclames. Dat betekent dat we vanaf die datum geen advertenties voor bijvoorbeeld online goksites op bushokjes, abri’s en TV meer zullen zien. Maar tot het zover is, lijkt de gokbranche nog een poging te doen om wat extra aandacht te pakken.

Volgens de NOS geven gokbedrijven nog steeds enorm veel geld uit aan advertenties, waarmee ze afwijken van de belofte die eerder gedaan is. Ze zouden namelijk proberen zichzelf te reguleren, met de belofte om bijvoorbeeld niet meer voor tien uur ’s avonds te adverteren op TV en minder reclame in de buitenlucht te plaatsen.

Brancheverenigingen beweren dat de bij hen aangesloten bedrijven dit ook doen, maar dat de niet aangesloten bedrijven er niet tot weinig gehoor aan lijken te geven.

Onderstaande lijstje van de NOS is gebaseerd op cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen en geeft de totale reclame-uitgaven per bedrijf weer sinds oktober 2021.

Hoewel de Nederlandse markt erg interessant is voor gokbedrijven - er werd meer dan een half miljard euro online vergokt in 2022 - en de activiteiten toenemen, lijkt het aantal verslaafden juist te dalen.

Uit cijfers van Ladis, het landelijke informatiesysteem voor alcohol en drugs, blijkt dat het aantal gokverslaafden dat hulp zocht in 2021 met 10 procent daalde. De cijfers over 2022 laten vooralsnog ook een daling zien.

Het verbod op gokreclames zou aanvankelijk op 1 januari van dit jaar ingaan, maar was niet op tijd klaar. Daardoor is het nu uitgesteld tot vermoedelijk 1 juli.

De overheid wil met het verbod vooral de groep jongvolwassenen van 18 tot en met 23 beschermen. Juist zij zijn in toenemende mate actief op goksites: 1 op de 5 accounts op de sites is van iemand uit deze groep, die relatief gevoelig is voor verslaving.

LEES OOK: Deze 5 abonnementen worden het meest opgezegd bij besparingsapp Dyme – Nederlanders bezuinigen op maandelijks een nieuwe onderbroek, gokken en sportschool