Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00

De prijzen voor gas en stroom zijn in september weer fors gestegen. Maar daarbij gaat het wel om prijzen voor nieuwe klanten die van energieleveranciers, zonder verdere kortingen.

Bestaande klanten krijgen vaak loyaliteitskortingen, maar niet alle aanbieders zijn daar transparant over. Daardoor is het vaak lastig om te achterhalen hoeveel klanten daadwerkelijk betalen en hoe zwaar prijsverhogingen de energierekening raken.

Het is dus altijd goed om als bestaande klant te kijken wat je actuele leveringstarieven voor stroom en gas bij je huidige aanbieder zijn, voordat je besluit om eventueel over te stappen naar een andere aanbieder. Bedenk daarbij ook dat variabele energieprijzen bij aanbieders in principe elke maand aangepast kunnen worden.

Om meer inzicht te krijgen in loyaliteitskortingen heeft Business Insider een belrondje gedaan bij acht energiebedrijven. Aangezien sommige energieleveranciers uit concurrentie-overwegingen geen uitspraken willen doen over kortingen voor bestaande klanten, hebben we hierover ook navraag gedaan bij de klantenservice van bedrijven.

Korting op stroom en gas op voor loyale klanten bij energieleveranciers

We zijn gestart bij de drie grootste energiemaatschappijen: Vattenfall, Eneco en Essent.

Vattenfall biedt voor bestaande klanten een korting op elektriciteit aan van 10 procent, dat geldt over het variabele leveringstarief. Elk jaar dat iemand klant blijft bij Vattenfall, komt daar 5 procent extra korting bij en dat telt op tot een maximum van 25 procent. Deze korting blijft staan zolang iemand klant is bij het bedrijf.

Om deze korting op elektriciteit te krijgen moet de klant zijn contract wijzigen naar een zogeheten 'Blijven Loont-contract'. Voor gas heeft Vattenfall geen kortingen op dit moment, laat een woordvoerder van de energieleverancier desgevraagd weten.

Update 18 september 2022: Vattenfall meldt op zijn website dat 'Blijven Loont-korting "tijdelijk niet is aan te vragen".

Eneco biedt geen vaste contracten meer aan en ook dus geen kortingen voor bestaande klanten, vertelt een medewerker van de klantenservice. Eerder bood het energiebedrijf wel voordeelcontracten aan voor consumenten die langer klant waren. Je kreeg bijvoorbeeld een contract dat drie jaar loopt met een cashback die tussen 75 en 250 euro zat, aldus de medewerker van de klantenservice.

De medewerker van Eneco benadrukt dat als er in de toekomst weer gewerkt wordt met voordeelcontracten, dergelijke aanbiedingen er anders kunnen komen uit te zien.

Essent konden we niet bereiken vanwege de drukte bij de klantenservice. Ook de woordvoerder heeft onze vragen niet beantwoord.

Kleinere partijen bieden nauwelijks kortingen meer voor bestaande klanten

Delta Energie biedt ook geen kortingen meer, omdat ze alleen met variabele contracten werken, vertelt een medewerker van de klantenservice. "Ik durf niet te zeggen of de kortingen terugkomen als wij weer vaste contracten gaan aanbieden", zo klinkt het.

Bij Oxxio krijg je, als je langer dan één jaar klant bent, 30 procent korting op de standaardprijs van gas en stroom, vertelt een medewerker van de klantenservice.

Greenchoice heeft momenteel geen speciale acties voor bestaande klanten. Een medewerker van klantenservice licht het toe: "We hebben geen vaste contracten op dit moment. Mocht de energiemarkt weer stabiliseren dan kunnen we weer met kortingen gaan werken."

Ook Budget Energie werkt niet meer met kortingen, laat een medewerker van klantenservice weten. "Waar heb je het over? Er is een energiecrisis gaande", antwoordt hij verbaasd.

NLE was niet beschikbaar voor het beantwoorden van onze vragen.

Het verschilt dus per aanbieder wat voor kortingen er voor bestaande klanten gelden. Maar steeds meer aanbieders schaffen deze speciale acties af, omdat ze geen vaste contracten meer bieden.

Uit het belrondje wordt duidelijk dat je niet alleen moeten letten op de actuele energietarieven voor nieuwe en bestaande klanten. Als je overweegt om over te stappen, moet je ook nagaan of een energieleverancier überhaupt nog nieuwe klanten aanneemt.

Energiebedrijven bleken de afgelopen maanden huiverig om dat te doen, omdat de prijzen van stroom en gas flink fluctueerden. Volgens financiële vergelijker Pricewise verbetert dat inmiddels wel enigszins, maar nemen energieaanbieders bij voorkeur nieuwe klanten die nog geen energiecontract hebben.

Tot slot: het kan aanlokkelijk lijken om over te stappen naar een goedkopere energieleverancier, maar in de huidige onzekere markt hebben sommige, vooral kleinere aanbieders het financieel zwaar. Afgelopen jaar vielen er al diverse kleine partijen om door de snelle stijging van energieprijzen. Het kan dus geen kwaad om aan een prijsstunter te vragen hoe het zit met de financiële buffers van de onderneming.

Lees meer over de kosten van energie: