Topman Elon Musk van Tesla laat via Twitter weten dat hij eigenlijk niet onder de indruk is van de huidige versie van de Full Self Driving Bèta.

De CEO zegt dat de volgende versie van de software voor autonoom rijden een stuk beter wordt. Hij test deze op het moment zelf.

Musk gelooft nog steeds dat hij voor het eind van het jaar een volledig autonome Tesla op de weg heeft.

Afgelopen maand bracht de fabrikant van elektrische auto’s Tesla, na veel vertragingen, eindelijk de Full Self-Driving (FSD) Bèta 9.2 uit.

Geselecteerde testrijders gingen gelijk met de software aan de slag en kwamen erachter dat deze de hooggespannen verwachtingen nog niet waar maakt: een Tesla veilig semi-autonoom laten rijden.

De nieuwste versie van de software zag betonnen palen niet, nam bochten verkeerd en merkte wegwerkzaamheden niet of nauwelijks op.

Lees ook: Van slingeren richting een verdrijvingsvlak tot het net missen van palen, de video’s van Tesla’s laatste volledig zelfrijdende update wekken niet veel vertrouwen.

In een tweet liet topman Elon Musk van Tesla begin deze week weten dat hij zelf eigenlijk ook niet zo onder de indruk is van FSD Beta 9.2.

Musk voegde daaraan toe dat het Autopilot/AI-team al bezig is met verbeteringen. Tesla wil graag overstappen op één pakket dat zowel stedelijke omgevingen als snelwegen aankan. Maar om dat te bereiken moet het Neural Network, de zelflerende software die de ruggengraat voor FSD is, voor een groot gedeelte een nieuwe leercurve doormaken.

Als reactie op zijn eigen tweet laat Musk nog weten dat hij zelf al FSD Bèta 9.3 aan het testen is. Hij reed er een stuk mee tussen Pasadena en luchthaven LAX in Los Angeles en merkte op dat deze versie veel beter presteert.

Onderzoek naar Autopilot van Tesla

De tweets komen vlak nadat de Amerikaanse verkeerstoezichthouder NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) een onderzoek instelde naar de werking van Tesla’s Autopilot (een onderdeel van FSD) en de betrokkenheid van Autopilot bij meerdere ongelukken.

De gemene deler bij deze ongelukken is dat Tesla’s die gebruik maakten van Autopilot, een hulpvoertuig of wegafzetting niet herkenden en hierdoor bij een ongeluk betrokken raakten.

De resultaten van het onderzoek kunnen geruime tijd op zich laten wachten. In de tussentijd gaat Tesla gewoon door met het verbeteren van de software en blijft het erop hameren dat de auto’s, in tegenstelling tot wat de naam Full Self-Driving impliceert, niet volledig zelfstandig kunnen rijden. De bestuurder moet altijd blijven opletten, als Autopilot of FSD is ingeschakeld.

Tesla Bot draait ook op Autopilot

De software die Tesla’s gebruiken om zelf te kunnen rijden, wordt ook gebruikt in een ander project: de Tesla Bot. Dit project voor een menselijke robot wordt aangesloten op hetzelfde Neural Network, als de auto’s van het merk en kan zodoende leren van de ervaringen van de auto’s en vice versa.

Van de robot zou in 2022 een prototype moeten verschijnen die werkt met acht verschillende camera’s. Daarmee kan de Tesla Bot de omgeving scannen en objecten, gevaren en obstakels identificeren. Deze technologie moet volgens Musk voornamelijk ingezet worden om saaie en eentonige taken van de mens over te nemen.

Om het schrikbeeld voor een Terminator-achtige toekomst weg te nemen beweert Musk dat hij de robot zo ontwerpt dat je van hem kunt wegrennen en desnoods kunt overmeesteren.

De toevoeging van een menselijke robot aan het huidige aanbod van auto’s is volgens Musk niet meer dan logisch. “Onze auto’s zijn eigenlijk semi-intelligente robots op wielen”, zei Musk onlangs bij de presentatie van de Tesla Bot. “Het is ergens wel logisch dat je die software ook in een menselijke vorm giet.”

Beursanalisten denken dat Musk geen goede stap maakt met de introductie van de robot. Zij vinden dat Tesla belangrijkere problemen heeft die eerst opgelost dienen te worden.

Lees meer over Tesla: