• Tesla heeft een software-update gelanceerd voor volledig zelfrijdende besturing (FSD).
  • De update verschijnt drie jaar nadat Elon Musk hem voor het eerst aankondigde.
  • De nieuwe software maakt van Tesla’s nog geen volledig autonome voertuigen.

In 2018 begon Tesla-baas Elon Musk voor het eerst over Full Self-Driving 9, een software-update voor bestaande Tesla’s die de autonome functies van de auto’s verbetert. Die zou later dat jaar op de markt moeten komen.

Nu, drie jaar later, is het eindelijk zover. De update verscheen afgelopen weekend als bètaversie, zoals Musk eerder deze maand beloofde. 

Dat FSD 9 nog in een testfase zit, wordt duidelijk als de release notes van de software worden doorgenomen. Hierin staat namelijk een belangrijke waarschuwing. Volgens de Amerikaanse autofabrikant kan een Tesla met Full Self-Driving 9 op het verkeerde moment de slechtst mogelijke keuze maken. 

Om deze slechte keuze te ondervangen, moeten bestuurders zelf te allen tijde opletten als Full Self-Driving geactiveerd is.

Gelukkig helpt de nieuwe update daar ook mee. Met behulp van de camera’s in het interieur houdt het systeem een oogje in het zeil en bepaalt het of de bestuurder de aandacht bij het besturen heeft. Is dit niet het geval, dan kan de auto allerlei toeters en bellen laten afgaan om de chauffeur te laten weten dat hij of zij weer moet opletten. Dit kunnen bijvoorbeeld geluiden via de speakers of een trillend stuur zijn.

De beelden die de auto van de bestuurder schiet, worden overigens nooit gedeeld buiten het voertuig. Tesla beweert dat de software geen mogelijkheden biedt om deze video’s vanuit de auto naar server te uploaden, tenzij de gebruiker dit expliciet aangeeft. Dit om mogelijke privacyproblemen te ondervangen.

Full Self-Driving 9 lost veel bekende problemen op

Musk liet via Twitter weten dat de FSD-update veel bekende problemen oplost. “De bètalijst stond stil, omdat er veel bekende problemen waren die we moesten oplossen. Bèta 9 lost veel van die problemen op, maar er zullen ook weer nieuwe verschijnen”, aldus de Tesla-topman. 

De update is overigens niet voor elke Tesla-eigenaar beschikbaar. Het is vooralsnog alleen te gebruiken door iets meer dan 2.000 bètatesters. Het grootste gedeelte hiervan werkt voor Tesla.

Full Self-Driving 9 maakt Tesla’s niet volledig autonoom. Het systeem kan zelf remmen, optrekken en sturen. Ook kan het verkeerslichten en verkeersborden herkennen en hierop inspelen, en de route van het navigatiesysteem volgen. Volledig zelfrijdend blijft voorlopig toekomstmuziek. 

Musk staat bekend om beloftes dat hij zijn auto’s makkelijk autonoom kan maken. Hij heeft in het verleden vaker beweert dat alle Tesla's binnen enkele maanden zonder bestuurder konden rondrijden. Hij voorspelde zelfs een hele vloot aan autonome Teslataxi’s.

Eerder deze maand kwam hij op dit alles terug. Toen gaf hij voor het eerst toe dat volledig zelfrijdende auto’s toch moeilijker te maken zijn dan hij had gedacht.

Kan een Tesla überhaupt wel autonoom rijden?

Het is nog maar de vraag of een Tesla in zijn huidige vorm ooit zelfstandig kan rijden. De elektrische auto's gebruiken camera-technologie om te navigeren door de wereld. Dit in tegenstelling tot andere volledig zelfrijdende auto's die gebruik maken van LiDAR, een technologie die met lasers de directe omgeving in kaart brengt. Dit zou een beter en gedetailleerder beeld moeten geven dan camera's.

Volgens experts is LiDAR dan ook een vereiste om volledige autonomie te kunnen halen. Musk is het daar niet mee eens, maar Tesla is volgens geruchten toch bezig met het testen van de lasertechnologie.

In de tussentijd blijft Musk volhouden dat LiDAR een duur en overbodig stuk technologie is en dat camera's een beter alternatief zijn. Dit terwijl er al meerdere gevallen bekend zijn waarin Tesla's met AutoPilot ingeschakeld zichzelf graag richting tegenliggers sturen.

[activecampaign form=34]

LEES OOK: Tesla Model 2 kost minder dan $25.000 en komt waarschijnlijk in 2023 – dit is wat we ervan weten