Zakenbankiers, beleggers en internetgoeroes kijken met spanning uit naar de beursgang van de Chinese internetreus Alibaba. Die is ook voor andere dotcombedrijven met beursambities van belang. 

Naar verwachting waagt de Chinese internetreus Alibaba, onder meer actief met fora voor webwinkels en online betaaldiensten, in september de stap naar de beurs in de Verenigde Staten.

Analisten houden rekening met de grootste beursgang ooit op de beurs van New York. Zo zou Alibaba zo’n 20 miljard dollar aan vers kapitaal willen ophalen bij beleggers. En het Chinese bedrijf zou een beurswaarde van meer dan 160 miljard dollar krijgen. Zie ook dit artikel over Alibaba en dit portret over oprichter Jack Ma.

Maar bij alle superlatieven die over Alibaba de ronde doen, blijft de grote vraag natuurlijk of beleggers ook in de groeikracht van het bedrijf blijven geloven na de beursgang. Een te hoge waardering bij de beursintroductie, kan makkelijk leiden tot aanzienlijke domper voor beleggers die later instappen, zoals Facebook in 2012 merkte bij zijn beursdebuut.

Alibaba, Zalando en Rocket Internet

Een succesvolle beursgang van Alibaba is niet alleen van belang voor het bedrijf zelf, maar ook voor andere internetbedrijven met beursaspiraties. Want mocht de introductie van Alibaba op de Amerikaanse tegenvallen, dan dempt dat mogelijk ook het enthousiasme van beleggers voor andere internetbedrijven die naar de beurs willen.

Volgens zakenkrant The Wall Street Journal kijken de eigenaren van internetwinkel Zalando en de Berlijnse startupfabriek Rocket Internet dan ook met spanning uit naar de beursgang van Alibaba. Zalando zou in september naar de beurs willen en Rocket Internet dit najaar, in beide gevallen met een notering aan de beurs van Frankfurt.

Maar bij de timing speelt sterk mee hoe Alibaba op de Amerikaanse beurs wordt ontvangen, aldus ingewijden tegenover de WSJ. Gelet op het matte algemene beursklimaat van de afgelopen maanden kunnen de Duitse internetbedrijven een sterk beursdebuut van Alibaba goed gebruiken.

Zowel Zalando als Rocket Internet komen uit de stal van de Duitse internetondernemers Marc, Oliver en Alexander Samwer. Lees hier meer over de Samwer-broertjes.

De waarde van Zalando wordt geschat op ruim 4 miljard euro en Rocket Internet is op basis van een vrijdag bekend gemaakte investering zo'n 4,3 miljard euro waard, aldus de WSJ.

Lees ook

Duitse broers Samwer schatrijk door klonen Ebay, Facebook en Groupon

Wie is Jack Ma, topman van de Chinese internetreus Alibaba?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl