De tariefsverhoging die Thuisbezorgd.nl per 1 januari 2018 doorvoert, valt slecht bij restauranteigenaren.

Ze hekelen vooral de dominante positie die de bestelsite heeft. Daardoor staat het moederbedrijf Takeaway.com vrij om eenzijdig prijsverhogingen door te voeren.

Per 1 januari moeten aangesloten restaurants 13 procent commissie betalen aan Thuisbezorgd.nl. Dit was 12 procent.

De verhoging is voor een aantal Twentse horeca-ondernemers reden in verzet te komen. Ze roepen collega-ondernemers op om een petitie te tekenen. Uiteindelijke doel is om aan tafel te komen met de leiding van Takeaway.com om tot betere voorwaarden te komen voor de bezorgdienst.

Een van de ondernemers in de groep, de Enschedese Sleman Mirza, zegt tegen de NOS dat de groep eerst inzet om de commissie naar beneden te krijgen. Mocht dat zelfs met de ad-hoc brancheorganisatie niet voor elkaar te boksen zijn, dan overwegen de Twentse restaurateurs een eigen bezorgsysteem op te zetten. “Alle kennis en knowhow is aanwezig om die stap te nemen”, aldus Mirza.

De actie heeft de steun van Koninklijke Horeca Nederland. Volgens de brancheorganisatie is het zaak om ook de politiek in de kwestie te betrekken om zogeheten pariteitsclausules in Nederland te verbieden. Dit is een bepaling waarin staat dat de horecaondernemer zijn producten op de eigen site niet goedkoper mag aanbieden dan via het internetplatform.

Takeaway.com was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.