Sommige millennials zeggen dat ze duizenden dollars of euro’s steken in het maken van de perfecte Instagram-foto’s.

Deze week had The New York Post een verhaal over Lissette Calveiro, een 26-jarige die zich voor 10.000 dollar in de schulden stak om een ster te worden op de razend populaire fotoapp Instagram.

Calveiro zegt dat ze absurd veel geld uitgaf aan designertassen, dure kleren en luxe vakanties, terwijl ze banen heeft die niet veel opleveren, zoals een stage in New York.

Ze vertelt dat ze shopt om de perfecte ‘gram’ te kunnen maken en dat ze boven haar stand leeft. “Ik leefde een leugen”, zegt ze. “De schuld groeide me boven het hoofd.” Het grootste deel van haar reizen deed ze puur voor Instagram.

Instagram heeft een generatie consumenten gecreëerd die geobsedeerd zijn met een leven dat er perfect uitziet. En sommigen spenderen daar dus duizenden dollars of euro's aan.

Soms loont het. Succesvolle influencers kunnen duizenden dollars verdienen per post en hebben misschien wel meer invloed dan klassieke beroemdheden.

Lauren Bullen (24) en Jack Morris (26), een bekend reisduo, zeggen dat ze een zescijferig salaris verdienen door met z'n tweeën de wereld over te reizen. In een recent interview met Cosmopolitan zegt Morris dat hij niet voor minder dan 2500 euro een gesponsorde post plaatst.

Voor anderen kan de levensstijl een financiële strop worden.

Calveiro vertelt dat niemand op Instagram over zijn inkomen praat. "Ik ben bezorgd, omdat ik zoveel meisjes zie die enorm bezig zijn met hun imago." En: "Ik had zoveel mogelijkheden om te sparen. Ik had mijn geld beter kunnen investeren."

Instagram: de illusie van perfectie

De zoektocht naar een perfect ogend leven zadelt sommige Instagrammers op met schulden. Maar de Instagram-droom zorgt ook voor bredere maatschappelijke problemen.

The Royal Society for Public Health, een Britse goededoelenorganisatie, bestempelde Instagram recent als slechtste socialmedia-app voor de mentale gezondheid. De organisatie voerde een onderzoek uit onder 1.500 Britse jongeren tussen de 14 en de 24. De conclusie was dat jonge mensen Instagram het meest relateren aan gevoelens van ontoereikendheid en angst.

"Social media wordt beschreven als verslavender dan sigaretten en alcohol. Het is zo diep verweven met het leven van jonge mensen, dat het niet langer mogelijk is om social media niet mee te wegen als je het hebt over welzijn onder jongeren", zegt topvrouw Shirley Cramer van de organisatie.

Instagram is niet de enige schuldige. De obsessie met imago bestaat al langer dan de app. Maar een studie uit 2012 van de APA, de belangrijkste Amerikaanse beroepsvereniging voor psychologen, liet zien dat millennials zich meer dan andere generaties druk maken om geld en imago.

"Het deel van de studenten dat zegt rijkdom belangrijk te vinden, groeide van 45 procent onder de babyboomers (vragenlijsten afgenomen tussen 1966 en 1978) tot 70 procent voor generatie X (vragenlijsten afgenomen tussen 1979 en 1999) naar 75 procent voor millennials (vragenlijsten afgenomen tussen 2000 en 2009)", staat in het persbericht naar aanleiding van het onderzoek.

LEES OOK: 12 rijke, machtige mensen delen hun verrassende definitie van succes