Toen ik net was begonnen in de uitgeverij en weinig ervaring had, probeerde ik er altijd achter te komen wat mijn baas precies van mij verwachtte. Ik vroeg me af hoe ik indruk kon maken en hoe ik salarisverhoging kon krijgen.

Tegenwoordig heb ik zelf een leidinggevende functie. Ik ben manager bij een uitgever en weet uit ervaring waarvan een baas onder indruk zal zijn. Als werknemer kun je een paar dingen doen: van het komen met ideeën tot simpelweg je mails beantwoorden.

Door deze vijf dingen te doen, zul je zeker de aandacht van je baas naar je toetrekken.


1. Houd bij waaraan je werkt

Foto: Mr. Whiskey/Shutterstock

Het klinkt misschien ontzettend logisch om bij te houden waar je aan werkt, maar ik heb heel vaak meegemaakt dat ik een werknemer een opdracht gaf en dat hij die compleet vergat. Als ik na een week om een update vroeg, kreeg ik te horen: “Ik ben dit echt helemaal vergeten – ik heb het niet opgeschreven.”

Als drukke manager met meerdere afdelingen en ontzettend veel werknemers, is dat het laatste dat ik wil horen.

Wil je indruk maken op je baas? Zorg er dan voor dat je hem een update van een project kan geven als je een afspraak met hem hebt. En als je baas je een opdracht geeft, schrijf die dan op – met de deadline erbij.

Lees ook op Business Insider

Nog beter: geef je baas een update van een project vóórdat hij erom vraagt. Ik ben altijd onder de indruk van werknemers die dat doen.


2. Reageer op je baas

Foto: Milles Studio/Shutterstock

Er is voor een manager niets ergers dan een e-mail sturen naar een werknemer en vervolgens geen antwoord krijgen. Toch overkomt me dat regelmatig.

Als leidinggevende probeer ik altijd op ieder bericht dat ik krijg te reageren. Ik reageer zelfs als iemand zegt: “Ha, ik heb je mail ontvangen en reageer er na de lunch op.”

Als een werknemer snel reageert op mijn mails, weet ik dat ik op hem of haar kan bouwen.


3. Werk slimmer, niet harder

Foto: Gleb Leonov/Strelka Institute/Flickr

Het maakt je baas echt niet uit hoeveel tijd je in je werk stopt,  wat telt is of je je werk goed doet.

Een van mijn eerste managers heeft mij goed advies gegeven op dit vlak: “Je begint vaak te snel aan een project omdat je denkt dat ik onder de indruk ben als je het snel af hebt”, zei hij. “Maar ik ben veel meer onder de indruk als je met een goed uitgedacht plan bij mij komt, omdat je goed hebt nagedacht over de mogelijkheden voor het project vóórdat je eraan begon.”

Neem dus tijd om na te denken over het project. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar door in het begin wat rustiger aan te doen, bespaar je op den duur juist veel tijd.

Uiteindelijk gaat het er niet om hoe lang je met het project bezig bent, als het resultaat maar goed is.


4. Deel niet alles met je baas

Foto: Daniel M Ernst/Shutterstock

We zijn eraan gewend om online zo ongeveer alles te delen over ons leven. Wat je op je Facebookprofiel prijsgeeft, is helemaal je eigen zaak. Ik zie dat veel werknemers ook aan hun baas veel vertellen, te veel.

Natuurlijk, je mag op je werk best je werk bespreken. Als glamping op de Veluwe helemaal jouw ding is, vertel daar dan gerust over. Maar heb je een flinke kater? Houd dat dan achterwege. Een werknemer vertelde mij ooit dat ze de avond ervoor had overgegeven omdat ze te veel had gedronken.

Bij iedereen speelt er op het privévlak weleens iets, maar je hoeft niet alles te vertellen aan je baas. Als je te laat komt op je werk, houd de reden dan zo simpel mogelijk. Zeg bijvoorbeeld: “Ik had vanmorgen pech met de auto.” Maar laat achterwege dat dit kwam omdat je geen geld meer had voor benzine.

Een handige vuistregel: Wat je niet met het hele bedrijf wil delen, vertel je ook niet aan je baas.


5. Kom met ideeën

Foto: gpointstudio/Shutterstock

De werknemers waarvan ik het meest onder de indruk ben, denken vaak iets langer na over projecten en komen met ideeën.

Dit houd ik in mijn achterhoofd en het kan een pluspunt zijn bij een mogelijke promotie.

Ik houd namelijk rekening met de sterke eigenschappen van een persoon bij het stellen van doelen voor het komende jaar in het functioneringsgesprek. Ik vraag de werknemer waar hij of zij over een jaar wil zijn en geef vijf doelen voor het komend jaar. Als die doelen worden gehaald, geef ik hem of haar promotie én een hoger salaris.

Lees meer op Business Insider: