Niet iedereen is even ad rem, als ‘ie koffie gaat halen op het werk en… plots sta je naast de baas van het bedrijf. Dan is het best gênant als je er zomaar iets uitflapt. “Hé, ook een bakkie?”

Dus mocht je bij een wat groter bedrijf werken, dan is het handig om na te denken wat je zou zeggen, als je iemand van het hogere management tegenkomt –  zoals de topman of -vrouw.

Etiquette-expert Rosalinda Oropeza Randall schreef het boek “Don’t Burp in the Boardroom” en geeft aan dat een ontmoeting met de hoogste baas van het bedrijf een kans is om te laten zien dat je je professioneel kunt gedragen. “Het is een mogelijkheid om jezelf positief te onderscheiden.”

Ontmoeting met de baas

Het maakt volgens Randall behoorlijk wat uit of je bij een kleiner bedrijf werkt waar je de baas vaker tegenkomt, of bij een groot bedrijf met duizenden of tienduizenden medewerkers.

Bij een MKB-bedrijf waar je de baas kent, kun je makkelijker zeggen: “Ik wist niet dat u ook van een dubbele expresso houdt.” Of :”Heeft u nog plannen voor carnaval?”

Ken je de directeur niet of nauwelijks, dan is het zaak om op de lichaamstaal van de topman of -vrouw te letten: maakt die een gehaaste indruk of lijkt de CEO open te staan voor een gesprekje?

In het tweede geval kun je jezelf voorstellen en een hand geven. "Goedemorgen, Ik ben [voor- en achternaam]. Ik werk bij [afdeling]. Geeft de directeur een antwoord dat een opening biedt - 'Toevallig heb ik daar ook een tijd gewerkt' -  dan kun je het gesprek voortzetten.

Maar het kan ook zijn dat de baas je de hand schudt en zich daarna weer richt op het prepareren van zijn of haar koffie: zie dat als een hint. Volgens Randall kun je dan het beste zeggen 'Prettige dag verder' en de baas alleen laten.

Koffiemachine

Werk je bij een multinational waar je de CEO normaal gesproken nooit ziet, dan kun je de fout maken dat je de hoogste baas niet meteen herkent. Het kan gebeuren dat je wegloopt bij de koffiemachine en denkt: '****, dat is ***!'.

Geen paniek, zegt Randall. Als de baas niet extreem druk lijkt en nog bij de koffiemachine staat, kun je teruglopen en zeggen: "Sorry, dat ik u stoor. Ik ben...". Ook hier geldt: oogt de CEO gehaast, doe dan geen moeite om contact te maken en loop door.

Als je een gesprekje aangaat, begin dan in ieder geval niet met een of andere klacht die je hebt, of een idee dat je wilt pitchen - dat is meer iets voor een aparte ontmoeting, aldus Randall.

Tot slot: of het gesprekje nu kort of lang is, vergeet niet af te sluiten met iets als: 'Leuk/Fijn u ontmoet te hebben.'