Het vijf jaar geleden door drie aan Oxford afgestuurde twintigers opgerichte bedrijf Onfido heeft 30 miljoen dollar, omgerekend ongeveer (25 miljoen euro, opgehaald bij investeerders.

De investeringstak van Microsoft (Microsoft Ventures), Crane Venture Partners en Salesforce Ventures hebben miljoenen gestopt in  de Londense startup die identiteitscontroles uitvoert. De totale financiering die het bedrijf heeft gekregen komt nu uit op omgerekend zo’n 50 miljoen euro.

Onfido is opgericht in 2012, maar begon pas twee jaar geleden echt te draaien. Het bedrijf gebruikt zelflerende computertechnologie om bedrijven als Deliveroo, Zipcar en Square te helpen met het vaststellen van de identiteit van hun klanten. Met de technologie wordt gecontroleerd of paspoorten en rijbewijzen wel echt zijn.

De startup is opgericht door drie oud-studenten van Oxford die nu gemiddeld 27 jaar oud zijn. De 27-jarige CEO en mede-oprichter Husayn Kassai zegt tegen Business Insider: “Het is best wel onwerkelijk. We begonnen als kleine startup vanaf nul vijf jaar geleden, zonder dat we dit ooit gedaan hadden en net van de universiteit. Het gaat nog veel verder dan we hadden kunnen dromen.”

Van wilde dieren tot paspoorten

Kassai heeft Onfido opgericht samen met Eamon Jubbawy (25) en Ruhul Amin (29). Het idee voor het bedrijf is gebaseerd op de scriptie van Amin.

“De scriptie van Ruhul ging over het gebruik van computers en machine learning om wilde dieren te spotten in series van 25.000 foto’s van de jungle”, zegt Kassai. Dat leidde dat een brainstorm over andere toepassingen van de technologie.

Onfido's document capture technology.

Foto: De technologie van Onfido in actie. Bron: Onfido

“Een belangrijk deel van de identiteitscontrole is het controleren van documenten. Het heeft allemaal te maken met het herkennen van patronen. Er worden smartphones gebruikt en documenten kunnen scheef gehouden worden. In al dat soort dingen zijn onze toepassingen uitermate sterk”, legt Kassai uit.

Onfido begon met het uitproberen van de technologie van Amin voor het controleren van documenten in 2012, maar het heeft heel wat bloed, zweet en tranen gekost om het bedrijf van de grond te krijgen.

“Net als met elke andere technologie is er veel data nodig om het te verbeteren”, zegt Kassai. “Bijna drie jaar geleden was de database die we hadden groot genoeg om ervoor te zorgen dat onze technologie beter presteerde dan het menselijk oog of die andere softwarebedrijven. En sindsdien wordt het bij elke patrooncheck beter en beter.”

Onfido voert documentcontroles uit voor zo’n 1.500 bedrijven, het meest in de financiële dienstverlening, de deeleconomie en in de zzp-sector. Het bedrijf voerde ook identiteitscontroles uit voor Uber, totdat toezichthouder Transport for London oplegde dat alle particuliere vervoersbedrijven dezelfde identiteitscontrole moesten gebruiken.

‘Het is een constante leercurve’

Kassai en zijn mede-oprichters mogen de technologie dan onder controle hebben, maar hoe run je zo’n ontzettend snel groeiend bedrijf op jonge leeftijd?

Onfido's machine learning team

Foto: Het team van Onfido. Bron: Onfido
“We komen veel dingen tegen, meestal als het de eerste keer is dat we iets doen”, geeft Kassai toe. “Het is een constante leercurve.” Maar hij voegt eraan toe: “Een voordeel van jong zijn, is dat we als gezamenlijke oprichters op elkaar vertrouwen en voortdurend ideeën toetsen en uitwisselen. En we hebben ook veel gebruik gemaakt van adviseurs en ervaren teamleiders die dit soort dingen al eerder hebben gedaan. We moeten vindingrijk zijn en gelukkig zijn we dat ook.”

Soms kan hun jeugdigheid ook in hun voordeel werken bij het aannemen van mensen, zegt Kassai.

“Als je nieuw personeel aan het werven bent en aan de andere kant van de tafel zitten de beste mensen ter wereld, dan helpt het om open te zijn en te zegen ‘We kunnen niet verbergen dat we jong zijn, maar als je bij ons komt word je gewaardeerd en krijg je alle gelegenheid om te presteren, want we weten niet hoe we het anders moeten doen’. Dat werkt denk ik in ons voordeel.”

Onfido richt zich nu ook op Latijns-Amerika

De nieuwe financiële injectie van 30 miljoen dollar komt bovenop  een investering van 25 miljoen dollar in april. Kassai laat weten dat de nieuwe investeringen worden gebruikt voor het verder ontwikkelen van de technologie en wereldwijde uitbreiding.

“We zijn nu een team van zo’n 150 mensen en de grofweg de helft is techneut. We lossen een erg ingewikkeld probleem op, dus het is logisch dat we daar veel investeringen voor nodig hebben.”

Hij gaat verder: “Een deel gaan we ook investeren in wereldwijde uitbreiding. Onze hoofdmarkten zijn de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en India. We gaan nog meer investeren in de VS, want dat is onze grootste en snelst groeiende markt. Maar ook in Latijns-Amerika. Vooral in de fintechsector krijgen we steeds meer klanten, dus we willen ook meer middelen aanwenden om ook wereldwijd uit te breiden.”

Kassai kan geen mededelingen doen over de totale waarde van Onfido na de laatste investeringsronde.