PostNL verwacht deze week ruim vijf miljoen pakketten te bezorgen, dat is dagelijks een pakje bij één op de zeven Nederlandse huishoudens. Concurrent DHL verwacht deze maand tien miljoen pakketjes te bezorgen én ja, met zoveel spullen in omloop gaat er wel eens iets mis.

De meeste webwinkels en postbedrijven zetten flink wat extra personeel in in de decemberperiode. “De komende week zijn er dagelijks 3800 pakketbezorgers op pad, 600 meer dan op een normale bezorgdag”, zegt Gerrit Mastenbroek, directeur PostNL Pakketten. Dat is een nieuw record.

Toch brengt de decemberdrukte de nodige risico’s mee. Jaarlijks wordt in januari onderzocht hoeveel pakketjes niet op tijd voor de feestdagen binnen waren. De afgelopen jaren lag dat aantal telkens rond de 400.000.

We vroegen vrienden, kennissen en collega’s naar hun bezorgverhalen en zochten het internet af. Acht suboptimale bezorgervaringen


In de afvalcontainer

Een zekere Rob vertelde aan De Limburger dat hij de levering van zijn tweedehands fotoboek via Bol.com enigszins apart was. Hij vond na een dag werken een briefje van de bezorger in de brievenbus met daarop de boodschap dat het boek in de blauwe papiercontainer lag. Hij keek in de afvalcontainer en ja hoor, daar lag het boek op de stapel oud papier. Wat als de container was geleegd? Fleur maakte hetzelfde mee:

post nl pakketjes blauwe container


In het schuurtje van een leegstaande woning

Arnout had een zelfde soort probleem met een bezorging van CoolBlue. Hij had een laptop besteld, maar kreeg hem maar niet binnen. Via de bezorgdienst kwam hij achter het adres waar was getekend voor het pakket. Toen hij bij het adres langsging, bleek de woning te koop te staan en er woonde niemand.

Via de brievenbus kon hij nog nét het briefje van de bezorger pakken. Daarop stond dat de bezorger het pakket in de schuur had gezet. Daar lag de laptop inderdaad voor het grijpen.


 'Op het balcon gegooit'

Elke vraagt zich af of dit nieuwe stijl van bezorgen is.

pakketje op balkon gegooid postnl


Verwisseld

De bezorging van Els' pakketje van kledingwinkel ZARA zorgde voor verwarring alom. In het sorteercentrum waren de stickers van twee pakketten omgewisseld. Het gevolg: zij had het pakket plus de pakbon van ene Naomi, en Naomi had haar pakket. ZARA vertelde dat ze het pakket zélf terug naar de winkel moest brengen. Ze kon het ook via de post terugsturen, maar dan zou het langer duren voordat ze haar geld terug kreeg. Haar retourzending zou namelijk 'voor een hoop verwarring zorgen in het sorteercentrum'.

Ze beloofde plechtig het pakket terug te brengen in de dichtstbijzijnde stad op zondag, aangezien ze fulltime werkt. Die week werd ze tot twee keer toe gebeld of ze het pakket al had afgegeven en in welk filiaal. Eindstand: veel gedoe, geen bestelling en toen ze de items opnieuw wilde bestellen, was de helft uitverkocht.


Elektrische tandenborstel

bol-com_verkeerdebestelling_fleshjack_tandenborstel-1024x793


Niet thuis

Rik maakt het ook iets mee. Hij kreeg tot twee maal toe bericht dat er niemand thuis zou zijn, terwijl hij zat te wachten op de bezorger. Zonder aan te bellen was er een briefje in zijn brievenbus gegooid en zag hij later de bezorger wegrijden. Hij deed een melding, een halfuurtje later verscheen de bezorger.

Rik: "Hij verklaart al drie keer aan de deur te zijn geweest en geeft het non-argument dat er bij ons wel vaker niemand thuis is (ja, ook wij werken). Als ik zeg dat ik gewoon thuis was en hij niet heeft aangebeld, vervolgens maakt hij mij voor leugenaar uit. Ik vraag hem om zijn naam. Zijn reactie: 'Ik geef mijn naam niet, en als jij een klacht indient dan weet ik je te vinden en dan regel ik het wel met je buiten PostNL om'."

Rik: "Hoewel het ergens grappig is dat een bezorger voor mijn deur dreigt dat hij mij wel weet te vinden, vind ik het schandalig."


Steen

Niet zelden krijgen mensen pakketjes binnen met daarin een steen of andere zware zaken. Iets met grijpgrage medewerkers ergens in het proces.

reactie_kpn_iphonesteen-1

Heb jij nog een veel dramatischer pakket-verhaal? Deel het met ons op Facebook.