sea zee hulp zoeken

Een klusje waarbij de ene persoon zich als in vis in het water voelt, kan voor een ander grote stress geven. Toch geldt voor iedereen dat het nuttig blijft om je grenzen te verleggen.

Of zoals Joos Meyer op het sociale netwerk Quora stelt:  jezelf uit je comfortzone trekken, is het allerbelangrijkste voor je zelfontwikkeling.

“Ik denk dat de beste methode is om iedere dag of week een paar opdrachten te bedenken, of een situatie op te zoeken, waarin jij je een beetje ongemakkelijk voelt. Doe het gewoon. Hierdoor ga je deze situatie als ‘normaal’ zien en verbreed je je comfortzone”, schrijft hij.

Hieronder nog vijftien voorbeelden van Quora-gebruikers:


1-question-everything

1. Niets zomaar aannemen

“Het meest oncomfortabele wat iemand kan doen, is overal een vraagteken bij zetten en op zoek gaan naar antwoorden,” schrijft Malli Gurram. “Probeer ook buiten de norm te denken.”


2-be-honest

2. Wees 100 procent eerlijk

Compleet eerlijk zijn tegen iemand is misschien wel het meest ongemakkelijke wat je kunt doen in het leven, zegt Ryan Brown. Maar uiteindelijk is het ook het meest waardevolle.

Je zou bijvoorbeeld iemand een brief kunnen schrijven om je gevoelens (positief of negatief) over te brengen. Vertel wat er is gebeurd en wat voor invloed dat op jou en de ander heeft gehad.

“Als je écht eerlijk bent, dan maakt het schrijven van de brief je waarschijnlijk emotioneel”, schrijft Brown. “Dat is het moment waarop je zeker weet dat de brief oprecht is en je gevoel overbrengt. Dat het echt belangrijk is voor jou.”

“Vergeet niet wat je hebt geleerd van de ervaring.”


3-meditate mediteren

3. Mediteer

Soms is het extreem lastig om rust te vinden, zeker wanneer je altijd onderweg bent en bezig bent met wat je nog allemaal moet doen.

Maar, zoals Nathan Hershey zegt: door toch je rust te pakken werk je aan je cognitieve vaardigheden, je emotionele intelligentie en zelfdiscipline.


extreem vroeg opstaan

4. Sta extreem vroeg op

Ekin Öcalan houdt ervan om voor zonsopgang op te staan omdat het zorgt voor de perfecte werkomstandigheden. Zo schrijft hij: opstaan om 5:00 uur, terwijl iedereen nog slaapt is perfect. Het is een uitdaging, maar het is wel ideaal om de dag in stilte te beginnen.


art kunst wees creatief

5. Doe iets creatiefs

“Veel mensen zeggen dat ze graag creatief willen zijn. Vervolgens gaan ze naar huis en kijken tv-series op Netflix terwijl ze wijn drinken” schrijft Mark Toole.

De kans om te falen is een grote demotivatie, maar een creatieve uitlaatklep hebben doet wonderen voor je lichaam en geest. Daarbij: “Je werk altijd maar voor jezelf houden zorgt ervoor dat niemand anders het ook geweldig gaat vinden.”


bank-note euro let op je geld

6. Let op je geld

Houd een paar maanden een kasboek bij, stelt Bruce A McIntyre voor. Schrijf iedere euro op, van je zorgverzekering en huur tot patatjes en koffie.

Probeer alles met cash te betalen. “Wanneer je in je portemonnee moet graven naar geld, denk je waarschijnlijk twee keer na of je het item wel echt nodig hebt.”

Je staat waarschijnlijk versteld van hoeveel geld je kunt besparen wanneer je letterlijk iedere euro in de gaten houdt.


wheelchair vrijwilligerswerk

7. Doe vrijwilligerswerk

Gurram stelt voor dat je vrijwilligerswerk gaat doen voor een organisatie. Het heeft je volgens hem het idee dat je onderdeel bent van iets groots en geeft het voorbeeld van hoe hij zelf vrijwilligerswerk voor TEDx deed.

“Ik kreeg zo’n overweldigend gevoel op de dag van ons evenement, dat is onderdeel was van zo’n groot genootschap.”


ice-cream-cone-

8. Houd bij wat je eet

Het kan nogal een uitdaging zijn om de hele dag wat je eet en beweegt bij te houden, zegt Tina Marshall. Dankzij de app MyFitnessPal kwam ze erachter wat schade ze haar lichaam toebracht.

“Ik had geen idee hoeveel suiker en vet ik at, totdat ik alles ging bijhouden”, schrijft ze.


blueberries bosbessen

9. Eet alleen dingen met veel voedingswaarde

Eet alleen de dingen die jou echt voeden, dat gaat je leven veranderen, zegt Doug Whitney.

“In het kort: maak je eigen eten, eet zoveel mogelijk biologisch. Ja, dat is duur, maar het is goedkoper dan medische kosten en verspilde tijd. Focus op mager vlees en groente, en wanneer je iets slechts eet: let dan eens op hoe het van invloed is op hoe jij je voelt. Dat is zo belangrijk!”

Hij zegt dat dit oncomfortabel is om een paar redenen. Het is lastig in je sociale leven, het kan iets duurder zijn, het smaakt anders en het kost je meer tijd.

Maar het is het meer dan honderd procent waard, stelt Whitney. “Het is zoveel leuker om een gekke healthfreak te zijn dan net als de rest. Niet alleen voor je fysiek, maar ook mentaal.”


9-practice-public-speaking

10. Oefen op spreken in het openbaar

Het is misschien eng om erover na te denken, maar je weet maar nooit wanneer je gevraagd wordt om voor een groot publiek te spreken. Oefenen is de enige manier om je communicatieve vaardigheden te verbeteren.

Gurram stelt voor dat je je bij een theatergroep kunt aansluiten: “Het is doodeng, totdat je je realiseert dat iedereen om je heen zich hetzelfde voelt.”


12-talk-to-someone-new

11. Praat tegen iemand die je niet kent

“Zie je iemand waar je interesse in hebt? Ga met hem of haar praten”, stelt Toole voor. “Het ergste wat er kan gebeuren is dat de ander je afwijst en dat je een goed verhaal hebt op een feestje. Het zorgt ervoor dat je de volgende keer zelfverzekerder bent.


apple telefoon in je tas laten zitten

12. Laat je telefoon in je tas zitten

“Hoe vaak heb je al je telefoon gecheckt terwijl je dit leest? (Als je dit op je desktop leest.) Toen je laatst in een restaurant of bar was, hoe vaak heb je toen je telefoon uit je broekzak gehaald?”, vraagt Toole.

Het is niet verkeerd om een digitale detox te doen en je gedachten de vrije loop te laten. In plaats van je telefoon pakken wanneer je je verveelt, kun je beter iets anders doen volgens de wetenschap. Wat? Je gewoon vervelen. Dat maakt je productiever, doelgerichter en creatiever.

Daarbij is het ook gewoon netjes wanneer je in een sociale aangelegenheid bent.


11-pick-just-one-thing-to-master-at-a-time

13. Kies één ding tegelijk om je in te bekwamen

Je kunt zoveel mogelijk dingen doen en kijken wat werkt. Volgens Rob Hanna werkt een tegenovergestelde tactiek veel beter maar is-ie wel ongemakkelijker.

“Focus is de sleutel tot meesterschap”, schrijft Hanna. Hij legt uit dat het allemaal draait om doelen stellen en deze najagen.

“Het probleem met de meeste gelukzoekers is dat ze niet goed weten waar ze naar zoeken. Ze blijven continu het ‘nieuwe ding’ najagen.”

Als je telkens van hobby wisselt, ga je nooit je eigen ontwikkeling zien. “Kies dus één ding waar jij je tanden in zet. Het maakt niet uit wát het is, zolang je het maar doet.”


14. Bereik een bijna onmogelijk doel

cycling-fietsen onmogelijk doel bereiken

Het meest uitdagende wat je kunt doen volgens Rizwan Aseem is jezelf een bijna onmogelijk doel stellen.

Hij stelt voor om eens na te denken over íets wat je dagelijks doet, zonder erbij na te denken. Vervolgens maak je dit zó groot, totdat je bijna bang wordt om het te doen. Probeer je iedere dag wat te bewegen? Ga iedere dag eens voor je werk een uur sporten. En hang er een periode aan vast. Bijvoorbeeld een maand, of een jaar.

“De lastigste stap is om daadwerkelijk de eerste stappen te zetten om dit doel te bereiken”, schrijft hij.

“Je hebt al je mentale en fysieke kracht nodig om dit doel te bereiken. Maar weet je wat het is: er gebeurt iets cools in je brein, je lichaam, je biologisch klok wanneer je dit doet. Je wordt onoverwinnelijk. Vanaf nu kun je jezelf ieder doel stellen en bereiken.”


sea zee hulp zoeken

15. Zoek hulp

“Ik denk dat het meest ongemakkelijke wat je kunt doen is in therapie gaan”, schrijft Sam Ham. “Daar worden de muren afgebroken die je al jaren om je heen hebt. Het kan enorm lastig zijn om erachter te komen dat jij (en de mensen die je liefhebt of haat) niet per se zijn wie je denkt.”

“Het kan verwarrend zijn om te leren dat jij en de mensen om je heen niet zo zwart-wit in elkaar zitten. En vermoeiend om te vergeven en accepteren”, schrijft Ham. “Maar het is het zó waard.”

LEES OOK: 24 onprofessionele gewoontes die funest zijn als je solliciteert