Voor het derde kwartaal op rij krimpt de tabletmarkt. Waarom zijn de platte computers minder gewild?

En wederom hebben gadgetmakers minder tablets verkocht. Marktonderzoeker IDC schat dat er in april, mei en juni van dit jaar 44,7 miljoen tablets naar winkels zijn verzonden. Dat is minder dan de 48 miljoen stuks in dezelfde maanden in 2014. Het is het derde kwartaal op rij dat de tabletmarkt krimpt.

Apple en Samsung zagen hun marktaandeel afnemen. Apple wist 10,9 miljoen iPads te verkopen, bijna 18 procent minder dan een jaar eerder. Samsung zag de verkopen dalen met 12 procent tot 7,6 miljoen exemplaren, aldus IDC.

Waarom zijn tablets minder populair? Zeven redenen.

1. Veel mensen hebben al een tablet

De markt voor tablets raakt verzadigd, ook in Nederland. Volgens onderzoeksbureau GfK heeft het merendeel van de Nederlandse huishoudens (61 procent) inmiddels een tablet. Daarmee zijn er evenveel tabletbezitters in ons land als mensen met een desktop-pc.

2. Tablet niet noodzakelijk

In vergelijking met een smartphone heeft een tablet een belangrijk nadeel: je kunt er niet mee bellen. De noodzaak om een tablet te hebben is daarom minder groot. Waar veel mensen een nieuwe smartphone aanschaffen omdat ze nu eenmaal bereikbaar willen zijn, denken ze — zeker in moeilijke economische tijden — twee keer na voordat ze geld uitgeven aan een tablet.

3. Oude hardware voldoet nog

Tablets worden voornamelijk gebruikt voor lezen, het bekijken van video’s, het spelen van spelletjes en om dingen op te zoeken op internet. Dat kan nog prima met de iets verouderde modellen van een aantal jaar geleden. Het verschil tussen de nieuwe modellen die nu in de winkels liggen en tablets van twee jaar geleden is relatief klein. Waarom zou je dan een nieuwe kopen?

4. Geen subsidie op tablets

Bij het afsluiten van een mobiel abonnement, krijg je doorgaans van de provider korting op een nieuw toestel. Daardoor schaffen veel consumenten elke twee jaar bij het aflopen van hun abonnement een nieuwe smartphone aan. Bij tablets ontbreekt deze subsidiëring, waardoor consumenten honderden euro’s uit moeten geven voor een nieuw exemplaar. Daartoe zijn veel mensen niet bereid, zeker niet als er thuis al een tablet op de salontafel ligt.

5. Tablet delen veel gebruikelijker

Een smartphone is een persoonlijk apparaat. Hij is gekoppeld aan jouw unieke telefoonnummer, je hebt ‘m altijd bij je en hij past in je broekzak. Twee mensen zullen niet snel dezelfde smartphone delen. Dat gebeurt juist wel met een tablet. Die ligt in veel huishoudens op tafel, klaar om opgepakt te worden door wie ‘m maar nodig heeft. Daarom zal het aantal tablets dat over de toonbank gaat nooit groter zijn dan het aantal smartphones. En dat vertaalt zich in afnemende vraag nu de markt verzadigt.

6. Opkomst grotere smartphones

Smartphones zijn de afgelopen jaren steeds groter geworden. Schermen van 6 inch zijn geen uitzondering meer, en daardoor is een belangrijk aankoopargument van tablets verdwenen. Waarom een aparte tablet kopen als de telefoon praktisch even groot is? Dat scheelt weer ruimte in de tas en een paar honderd euro op de bankrekening.

7. Geen vervanging voor pc

Ondanks de grote belofte zijn tablets voor taken zoals foto- en videobewerking of het werken met spreadsheets nog steeds minder geschikt dan de good old pc. Dat verkleint de potentiële markt voor tablets. De bijna 45 miljoen exemplaren die in het tweede kwartaal zijn verkocht zijn er nog altijd een stuk minder dan de bijna 70 miljoen pc's die fabrikanten in dezelfde periode hebben verscheept.

Bovendien zijn de pc-verkopen gestabiliseerd, onder meer door de opkomst van dunne, lichte laptops en doordat oude pc’s met Windows XP worden vervangen. Blijkbaar zien bedrijven en consumenten de tablet niet als volwaardig alternatief voor een desktop of laptop.