Reisbureauketen D-reizen neemt per direct 81 Globe-reisbureaus over van de curatoren van de vorige week failliet verklaarde Oad Groep.

Dat maakte D-reizen woensdag bekend.

Volgens het bedrijf blijven hierdoor circa 250 voltijds arbeidsplaatsen behouden. Ontslagen werknemers van Oad kunnen op deze functies solliciteren. Ten tijde van het faillissement werkten er nog ongeveer 800 mensen bij in totaal 150 Globe-reisbureaus in Nederland. Zowel wat betreft omzet (circa 380 miljoen in 2012) als aantal werknemers was Globe de grootste divisie van de Oad Groep.

De overgenomen reisbureaus gaan verder onder de naam D-reizen, waarmee het aantal D-reizen Vakantiewinkels op 270 totaal komt. D-reizen telt door de overname voortaan ruim 1100 medewerkers.

“Hiermee wordt een landelijke dekking gerealiseerd”, zegt Will van den Hoogen, directeur van D-reizen. “Wij hebben alleen winkels overgenomen in gebieden waar we zelf nog geen winkel hadden. De uitbreiding heeft daarom ook geen gevolgen voor de bestaande winkels van D-reizen.” Van den Hoogen ziet fysieke reisbureaus als goede aanvulling op de eigen online-activiteiten.

Vierde doorstart Oad-onderdeel

Globe is het vierde onderdeel van Oad dat wordt overgenomen. Afgelopen dagen werd al gemeld dat het Oad Busbedrijf, SRC-Cultuurvakanties en Oad Business Travel een doorstart maken onder een nieuwe eigenaar. Daardoor was al voor zo'n 300 mensen de baan zeker gesteld.

De curatoren zijn nog in onderhandeling over de mogelijke doorstart van de resterende 79 Globe-reisbureaus en andere onderdelen uit de boedel van Oad. Hier zijn volgens een woordvoerder nog verschillende partijen in geïnteresseerd, onder meer kleinere partijen die bijvoorbeeld één of enkele winkels willen overnemen.

Faillissement Oad

Oad Reizen werd vorige week failliet verklaard door de rechtbank in Almelo. Daardoor kwamen de banen van in totaal 1750 werknemers op de tocht te staan. Oad had al enige tijd financiële problemen.

De reisorganisatie werd groot door zijn aanbod telkens aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Maar volgens reisbrancheorganisatie ANVR heeft Oad mogelijk te laat ingespeeld op de consument die via internet zelf zijn reis wil samenstellen.