Chinese ingenieurs studeren naar verluidt op de mogelijkheid van een hogesnelheidslijn naar de Verenigde Staten. 

China houdt van mega-infrastructuurprojecten. Het land investeert miljarden in de aanleg van een netwerk van hogesnelheidstreinen, dat in 2020 25.000 kilometer moet omvatten. De volksrepubliek heeft ook internationale ambities.

Volgens de Beijing Times wordt er aan de Chinese Academie voor Bouwkunde nagedacht over een hogesnelheidslijn naar Amerika. De lijn zou uit het noordoosten van China, door Siberië lopen, en via een tunnel onder de Beringstraat tussen Rusland en Amerika aanlanden in Alaska. Via Canada zou de train dan doorflitsen naar de  VS.

Absurd idee?

Op het moment lijkt dat project rijkelijk absurd. De tunnel onder de Beringstraat zou 200 kilometer lang moeten worden. Die technologie is nu al beschikbaar, verzekert de Chinese expert Wang Mengshu. “Die zal ook worden toegepast voor een tunnel tussen China en Taiwan.”Maar Wang laat wel vaker proefballonnetjes op.Afgemeten aan wat de Chinezen nu spenderen aan railprojecten, zouden de kosten kunnen oplopen tot meer dan 200 miljard dollar. Nu geeft China al 300 miljard dollar uit aan hogesnelheidslijnen.

Wat ook niet helpt is dat ‘hsl’ in Amerika moeizaam van de grond komt. Plannen voor een hsl-lijnen in Californië strandden tot nu toe op planningsproblemen, oplopende begrotingen en rechtszaken. De staat Californië denkt er nu over om de lijn San Francisco-Los Angeles te financieren met de opbrengt van de veiling van emissierechten.

Spoortunnel door aarbevingsgebied

De grootste uitdaging voor China blijft op het moment een spoortunnel tussen de havensteden Dalian en Yantai. Niet alleen is de 123-kilometer lange tunnel langer dan de twee langste spoortunnels ter wereld samen (de Seikan-tunnel in Japan en de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk), ook wordt hij gebouwd in een gebied waar heftige aardbevingen plaatsvinden.

Maandag werd bekend dat China een nieuwe spoorlijn gaat bouwen in Afrika. De lijn moet Zuid-Soedan, Oeganda, Rwanda, Burundi, Kenya en Tanzania met elkaar verbinden. Het eerste traject van 610 kilometer moet in 2018 klaar zijn en is begroot op 3,8 miljard dollar. De Chinese Eximbank financiert de spoorweg voor 90 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl