Betalen met contant geld gebeurt in Nederland steeds minder. Contactloos betalen met je bankpas of smartphone, of pinnen is natuurlijk ook erg makkelijk.

Pinbetalingen verwerken wordt voor winkeliers en horecabedrijven goedkoper door nieuwe initiatieven. Ook als het gaat om kleinere bedragen.

Onderstaande grafiek, samengesteld door databureau Statista, laat zien dat Zuid-Europese landen als Spanje en Italië, maar ook Duitsland, veel sterker zijn gericht op contante betalingen dan Nederland.

Toch loopt Nederland niet helemaal voorop in betalen zonder cash. Landen als Zuid-Korea en Zweden zijn al veel verder.

Gebruik contant in Europese landen

De data uit bovenstaande grafiek zijn een paar jaar oud, omdat het lastig is een actuelere internationale vergelijking te maken. Maar duidelijk is dat de wereld niet heeft stilgestaan.

In Nederland betaalden we in 2016 nog bijna de helft van de betalingen (45 procent) met cash. Uit recent onderzoek van de Nederlandsche Bank (DNB) blijkt dat het aandeel van cashbetalingen in winkels en in de horeca in 2018 was gedaald tot 37 procent.

Het aantal pinbetalingen is van 2017 op 2018 gestegen van 3,84 miljard betalingen (met een waarde van 101 miljard euro) naar 4,28 miljard betalingen (met een waarde van 108 miljard euro).

Het aantal contante betalingen is van 2017 op 2018 gedaald van 2,74 miljard betalingen (met een waarde van 35 miljard euro) naar 2,53 miljard betalingen (met een waarde van 34 miljard euro).

Online shoppen en Tikkie sturen

Het gemak van digitaal betalen wordt ook steeds verder uitgebreid. Met vrienden, familie of collega's iets verrekenen of een rekening splitten of bijdragen aan een gezamenlijk cadeau, gebeurde tot voor kort nog contant. Maar ook daarin is verandering gekomen.

In 2017 ging bijna 60 procent van die betalingen nog contant, een jaar later was dat gedaald naar 51 procent van de gevallen. Diensten als Tikkie of betaalverzoeken vanuit betaalapps van banken, spelen daarbij een grote rol.

Daarnaast is er de gestage groei van online shoppen. Nederlanders kochten afgelopen jaar voor 23,7 miljard uit aan spullen online, zo'n 10 procent meer dan een jaar eerder.

Uit recent onderzoek van softwarebedrijf Capterra blijkt de gemiddelde online shopper in 2019 tussen de 100 euro en 250 euro per drie maanden uitgeeft. Ook dat zet het gebruik van cash onder druk.

Lees meer over betalen: