“Ik weet het even niet meer zo goed.”

Zo begint beautyblogger Vera Camilla Lucker haar laatste vlog. Al maanden kampt ze met een burn-out. Hoewel ze net geen 300.000 abonnees heeft op YouTube en daar regelmatig video’s plaatste, kondigde ze tien maanden geleden aan dat ze een pauze zou nemen van het platform. Ruim een halfjaar later, in juli, plaatste ze haar volgende video, na een veel langere pauze dan ze zelf had verwacht.

Ze legde erin uit wat er aan de hand is. “Ik heb een burn-out. Dat geloofde ik niet. Ik schaamde me ervoor, ik kon het me niet voorstellen dat ik een burn-out had. Het gaat inmiddels beter met me, maar ik was totaal opgebrand en uitgeblust.”

Toch komt ze er nu, net zoals veel anderen, achter dat het herstel van een burn-out niet één rechte lijn omhoog is. “Ik ben de afgelopen weken vastgelopen”, zegt ze in haar laatste video. “Ik heb helemaal niets gedaan qua werk, was heel erg moe en zat vast in een soort negatieve spiraal.”

“Ik heb mezelf toch weer verwachtingen en een bepaalde druk opgelegd. Ik voelde op zo veel vlakken druk dat ik niet meer durfde”, zegt ze met een brok in haar keel.

Burn-out is niet uniek

Zo’n terugval tijdens het herstel van een burn-out, of zelfs na het herstel, is niet uniek. Sterker nog: onder de mensen die geen goede begeleiding krijgen bij hun herstel, is het eerder regel dan uitzondering, zegt consultant en CEO Mascha Mooy van Bye Bye Burnout.

“Als je je burn-out niet goed aanpakt, is het risico op een terugval 65 procent”, zegt ze tegen Business Insider. “Herstel je daarna nog steeds niet goed, dan is de kans op een tweede terugval zelfs 95 procent.”

Lees ook op Business Insider

Dat het risico op een terugval zo groot is, komt met name door hoe je zelf in elkaar zit en handelt. “Mensen met een burn-out hebben een bepaalde persoonlijkheid en ambitieniveau, dat hoort bij wie je bent. Het zit in de aard van het beestje”, zegt Mooy.

Daardoor val je na het herstel van een burn-out terug in je oude patronen, terwijl die je juist ziek maakten. “Dat zie je ook bij mensen die afvallen. Die krijgen na een dieet last van het jojo-effect, omdat ze weer op hun oude eetgewoonten terugvallen.”

Bij haar eigen cliënten ziet Mooy dat ze het risico op zo’n terugval vaak onderschatten. “Als ik ze vertel hoe groot het risico is, zie ik ze vaak schrikken”, zegt ze. “Maar ik verzin deze cijfers niet. Dit is niet iets wat je moet onderschatten.”

Terugval voorkomen bij burn-out

Hoe voorkom je zo’n terugval dan?

Ten eerste is het volgens Mooy belangrijk om op zoek te gaan naar goede begeleiding. “Er zijn veel zelfverklaarde burn-outcoaches die ervaringsdeskundige zijn en alleen uit die ervaring coachen.” Volgens Mooy duurt bij die coaches het herstel langer en zijn ze bovendien minder alert op een terugval. “Dan kun je een terugval zien als een sluimering van de eerste burn-out.”

Haar advies is om daarom op zoek te gaan naar professionele en gerichte burn-outbegeleiding. “Alleen een psycholoog is niet genoeg”, zegt ze. “Burn-outbegeleiding is echt een losse expertise. Bij goede burn-outbegeleiding krijg je ook advies over voeding, beweging en levensstijl. En je leert hoe je je leven moet oppakken na een burn-out en hoe je de signalen herkent als je terugvalt.”

Die signalen zijn bijvoorbeeld dat je slechter slaapt of sneller geprikkeld bent. “Dan moet je gas terugnemen.”

Daarnaast is het volgens Mooy belangrijk om je de rest van je leven bewust te zijn van het risico dat je op een burn-out loopt. Blijkbaar heb jij een karakter dat ervoor zorgt dat je kwetsbaarder bent voor burn-outs, dus je moet alert blijven dat je niet terugvalt in je schadelijke gewoontes.

Tot slot geeft Mooy een waarschuwing: tijdens een burn-out stuit je waarschijnlijk al op veel onbegrip uit je omgeving, na je burn-out en zeker bij een terugval zal dat nog veel erger zijn. “Mensen denken dat een burn-out een soort griep is. Als je beter bent, ben je beter en kun je er weer tegenaan, is de gedachte. Maar zo werkt het helaas niet, je hebt echt blijvende veranderingen nodig. Je moet de rest van je leven rekening houden met hoeveel energie je hebt.”

Lees meer over burn-outs en stress: