• Vliegtuigfabrikant Boeing en het Amerikaanse ministerie van Justitie zijn tot een schikking voor een bedrag van 2,5 miljard dollar gekomen.
  • Boeing misleidde toezichthouders bij de keuring van het toestel 737 MAX, waarmee in 2018 en 2019 twee dodelijke crashes gebeurden.
  • Het boetebedrag bestaat onder andere uit 500 miljoen dollar voor een fonds om familieleden en nabestaanden van de slachtoffers van de 737 MAX-crashes te compenseren.
  • Ook wordt bijna 1,8 miljard dollar uitgetrokken voor een schadevergoeding aan klanten van Boeing.

Vliegtuigfabrikant Boeing betaalt een boete van 2,5 miljard dollar wegens het misleiden van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. Dat zijn het concern en het Amerikaanse ministerie van Justitie overeengekomen in een schikking.

Boeing misleidde toezichthouders bij de keuring van het toestel 737 MAX, waarmee in 2018 en 2019 twee dodelijke crashes gebeurden.

“De misleidende verklaringen, halve waarheden en omissies van Boeing-werknemers hebben de FAA belemmerd om de veiligheid van vliegpassagiers te kunnen garanderen”, aldus een van de aanklagers.

Het boetebedrag bestaat onder andere uit 500 miljoen dollar voor een fonds om familieleden en nabestaanden van de slachtoffers van de 737 MAX-crashes te compenseren. Ook wordt bijna 1,8 miljard dollar uitgetrokken voor een schadevergoeding aan klanten van Boeing, die lange tijd niet met hun aangekochte 737 MAX-toestellen konden vliegen.

Motoren op een andere manier bevestigd

Bij de ongelukken met vluchten van het Indonesische Lion Air en Ethiopian Airlines kwamen 346 mensen om het leven. Bij de crashes speelde een defect aan sensoren van veiligheidssysteem MCAS een rol.

Lees meer: Dit zijn 6 problemen met de Boeing 737 Max 8 waarvan piloten eerder melding maakten

Het basisontwerp van de 737-toestellen is in vijftig jaar tijd nauwelijks veranderd. Voor de 737 MAX koos Boeing voor grotere motoren dan gebruikelijk. Die moesten op een andere manier onder de vleugels bevestigd worden. Als de motoren te dicht bij de grond zouden hangen, is er bij het taxiën te veel kans dat er rommel vanaf de baan naar binnen wordt gezogen

Lees ook op Business Insider

De aanpassingen aan de ophanging van de motoren zorgden voor een ander vlieggedrag. Er ontstond het gevaar dat de neus tijdens de vlucht omhoog gaat. Zo’n opstaande neus is een probleem tijdens de vlucht – als hij te hoog komt, kan een vliegtuig “overtrekken”. Dat is een gevaarlijke situatie.

Boeing loste het balansprobleem op met software die het toestel bijstuurt en de neus naar beneden drukt als er een te sterke afwijking wordt gemeten. Dit Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) leverde echter problemen op, mede omdat piloten onvoldoende op de hoogte zijn gesteld van de werking van het MCAS-systeem.

Piloten werd niks verteld over het MCAS-systeem

Boeing gaf in rechtbankdocumenten toe de Amerikaanse luchtvaartautoriteit verkeerd te hebben geïnformeerd over veranderingen in dit systeem, stellen de aanklagers. Daardoor ontbrak cruciale informatie over het MCAS-systeem uiteindelijk ook in handleidingen voor piloten van het nieuwe toestel.

Als Boeing eerlijk was geweest over het MCAS-systeem, dan hadden alle piloten een nieuwe training moeten volgen om te mogen vliegen met de 737 MAX. Dit had voor vertraging kunnen zorgen.

“Boeing-medewerkers verkozen winst boven eerlijkheid, door informatie achter te houden voor de FAA”, aldus het het ministerie van Justitie.

Topman David Calhoun van Boeing noemt de miljardenschikking “een stap waarmee we op gepaste wijze erkennen dat we zijn tekortgeschoten”. “Ik geloof er sterk in dat we met deze uitkomst het juiste doen”, zo schrijft hij in een verklaring aan het Boeing-personeel.

De schikking betekent niet dat de nabestaanden van de slachtoffers van de Ethiopische Boeing hun civiele zaak tegen de vliegtuigbouwer staken, zei een advocaat van de nabestaanden donderdag.

Boeing heeft in de zomer van 2020 90 procent van de rechtszaken geschikt die door familieleden van slachtoffers van de crash met een Boeing 737 MAX van Lion Air waren aangespannen. De vliegtuigbouwer maakte niet bekend hoeveel de families van de slachtoffers krijgen maar bij een schikking in september 2019 werden zaken naar verluidt geschikt voor ieder 1,2 miljoen dollar.

Lees meer over luchtvaart: