• Autofabrikant BMW zag de verkopen in het tweede kwartaal met bijna 45 procent stijgen.
  • Ook Stellantis, het moederbedrijf van Fiat, Chrysler, Peugeot en Citroën, boekte meer omzet en winst.
  • Wel waarschuwden beide automakers voor de wereldwijde chiptekorten, waardoor de leveringen in de rest van 2021 onder druk kunnen komen te staan.

BMW heeft het afgelopen kwartaal een flinke winst geboekt. De Duitse automaker leverde veel meer auto’s af in vergelijking met vorig jaar, toen de verkopen werden geraakt door de uitbraak van het coronavirus.

Ondanks de goede resultaten kwam BMW met de waarschuwing dat leveringen in de tweede helft van het jaar mogelijk onder druk komen te staan. De oorzaak is het wereldwijde chiptekort waar de autosector al tijden mee kampt.

BMW kon de “uitdagende leveringsproblemen met chips” in het eerste halfjaar naar eigen zeggen compenseren met hard werk van het inkooppersoneel. “Maar als de knelpunten in de bevoorrading aanhouden, wordt de situatie steeds lastiger”, zegt financieel directeur Nicolas Peter. “We verwachten meer productiebeperkingen in de tweede helft van het jaar en dat zal dus impact hebben op de verkoop.”

Tot nu toe heeft BMW melding gemaakt van slechts kleine onderbrekingen in zijn fabrieken. Zo moest autofabrikant VDL Nedcar in mei de productie dagenlang stilleggen vanwege een tekort aan elektronische onderdelen. De grootste Nederlandse autoproducent bouwt voor BMW meerdere modellen van de Mini en de BMW X1.

De BMW-groep, die naast BMW's en Mini's ook auto's van het merk Rolls-Royce maakt, leverde in het tweede kwartaal ruim 700.000 voertuigen. Dat is op jaarbasis een stijging van bijna 45 procent. De afzet van auto's van het luxemerk Rolls-Royce verdubbelde ruimschoots.

De omzet van BMW steeg met 43 procent naar 28,5 miljard euro. Daarop werd een nettowinst geboekt van bijna 4,8 miljard euro. In dezelfde periode een jaar geleden werd nog een verlies geleden van 212 miljoen euro.

Moederbedrijf Peugeot, Fiat en Chrysler herstelt sterk uit crisis

Autoproducent Stellantis kwam dinsdag eveneens met resultaten. De Frans-Italiaanse eigenaar van automerken als Fiat, Chrysler, Peugeot en Citroën heeft in de eerste helft van het jaar flink meer winst gemaakt op een veel hogere omzet, en toonde daarmee een stevig herstel van de coronacrisis.

Stellantis sloot de eerste helft van 2021 af met een winst van 5,8 miljard euro. Een jaar eerder was dat, op pro-formabasis omdat Stellantis pas een half jaar bestaat, 797 miljoen euro. Het bedrijf ontstond door de fusie van PSA en Fiat Chrysler.

De omzet van de onderneming bedroeg 72,6 miljard euro, tegen 19,6 miljard euro na zes maanden vorig jaar toen de coronacrisis de opbrengsten stevig in de weg zat door sluitingen van fabrieken en showrooms vanwege de coronapandemie.

In de Verenigde Staten werden de SUV's van Jeep en de trucks van RAM goed verkocht. In Europa waren de Peugeot 2008 en de Citroën C4 belangrijke aanjagers van de groei.

Net als veel sectorgenoten verhoogde Stellantis de prijzen. Daarbij werden met name meer duurdere modellen verkocht. De automaker kampte nog wel met tekorten aan onderdelen zoals chips die de productie verstoorden. Ook dat probleem speelt breder in de auto-industrie.

Volgens financieel topman Richard Palmer van Stellantis hebben de chiptekorten ervoor gezorgd dat er 700.000 auto's minder in elkaar konden worden gezet in de eerste helft van 2021. In de rest van het jaar zal de situatie vergelijkbaar zijn met een lichte verbetering tegen het einde van het jaar. Ondanks de problemen sprak Palmer van "zeer sterke" resultaten.

Stellantis wil in de komende twee jaar een elftal nieuwe volledig elektrische voertuigen op de markt brengen. Daarnaast gaat het nog eens om een tiental hybride plug-inmodellen.

[activecampaign form=34]

LEES OOK: Bekijk de P5: de nieuwe elektrische auto van het Chinese Xpeng en een mogelijke Tesla-killer