Op negentien nieuwe trajecten mogen automobilisten sinds deze week ook 130 kilometer per uur rijden. “Fantastisch”, volgens premier Mark Rutte. Want een auto die snel rijdt, vervuilt per definitie minder omdat die sneller op zijn bestemming is. Maakte de premier een blunder of een grapje?

Letterlijk zei Rutte dit tijdens zijn wekelijkse persconferentie op vrijdag: “En een auto die snel rijdt, vervuilt natuurlijk per definitie minder, want die is sneller op zijn bestemming.”

De premier werd gevraagd naar zijn mening over het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur op negentien nieuwe stukken snelweg. Het gaat onder meer om delen op de A1, A27, A28, en A58. Voor een volledig overzicht en kaart, klik hier.

De uitspraak van Rutte is onjuist. Een verlaging van de snelheid zorgt ervoor dat auto’s gemiddeld minder brandstof per kilometer verbruiken en ook minder CO2 uitstoten. Dat blijkt uit onderzoek van TNO.

(klik voor vergroting)

Bildschirmfoto 2016-02-06 um 13.26.49

Uit een studie van onderzoeksbureau CE Delft uit 2009 blijkt daarnaast dat een verlaging van de maximumsnelheid enorme milieuwinst op kan leveren. Zowel het brandstofverbruik als de CO2-uitstoot kan zelfs met een kwart afnemen. Daarbij is meegenomen dat door de langere reistijd meer mensen het openbaar vervoer zullen pakken.

(klik voor vergroting)

Bildschirmfoto 2016-02-06 um 13.25.08

Harder rijden betekent dus niet minder CO2-uitstoot. Maar was Rutte serieus toen hij dit beweerde of maakte hij een grapje? Toen een journalist razendsnel opmerkte dat de uitspraak niet waar is, zei de premier lachend: "Nee, ik weet het. Ik geef onmiddellijk toe dat deze redenering alleen door een alfa kan worden bedacht."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl