• De duurzame Nederlandse viskweker Kingfish maakte onlangs zijn debuut op de beurs van Oslo.
  • The Kingfish Company is in 2015 opgericht om op een duurzame en antibioticavrije manier vis te kweken. Daarmee onderscheidt het zich van traditionele viskwekerijen.
  • Sinds 2017 kweekt Kingfish de Dutch Yellowtail aan de voet van de Zeelandbrug in bassins op het land.
  • Business Insider sprak met medeoprichter en CEO Ohad Maiman over de kweekmethode, de groei van de scale-up en de toekomst.

De duurzame Nederlandse viskweker Kingfish maakte onlangs zijn debuut op de beurs van Oslo in Noorwegen.

Voorafgaand aan de beursgang van de scale-up was al een bedrag van 50 miljoen euro opgehaald bij investeerders via een zogenoemde ‘private placement’. 

The Kingfish Company werd in 2015 opgericht om op een duurzame en antibioticavrije manier vis te kweken. Daarmee onderscheidt Kingfish zich van traditionele viskwekerijen, die doorgaans gebruik maken van chemicaliën en antibiotica om ziektes tegen te gaan – wat leidt tot gezondheidsrisico’s en milieuvervuiling.

Sinds 2017 kweekt Kingfish de Dutch Yellowtail aan de voet van de Zeelandbrug in bassins op het land. Volgend jaar vindt er op deze locatie een forse uitbreiding plaats, waarbij de geïnstalleerde productiecapaciteit vergroot zal worden van 1.250 naar 2.700 ton vis.

De grootste groei vindt echter plaats in de Verenigde Staten. In een nog te bouwen kwekerij in de Amerikaanse staat Maine gaan, net als in Zeeland, zo’n 70 mensen aan de slag. Naar verwachting zal de eerste kweekvis de nieuwe kwekerij in 2023 verlaten.  

Business Insider sprak met medeoprichter en CEO Ohad Maiman over de kweekmethode, de groei van de scale-up en de toekomst.

Hoe werkt de kweekmethode?

Maiman: “Net als bij kassen voor groentes beheersen wij het klimaat in ons systeem. Binnen dit systeem zorgen wij het hele jaar door voor de optimale omstandigheden voor onze vissen.”

“Dat houdt in dat we het zeewater in onze vistanks vrijhouden van ziekteverwekkers en parasieten door het te desinfecteren met UV-licht, mechanische filtratie en ozon. Ook zorgen we in de tanks voor de juiste temperatuur, het juiste zuurstofgehalte, de juiste hoeveelheid licht – met afwisseling tussen zonsopkomst, zonsondergang, dag en nacht – en de juiste zwemsnelheid, zodat de vissen voldoende beweging krijgen.”

“De analogie met groentekassen gaat ook op voor het commerciële aspect. Het is gunstig wanneer je een product kan produceren dat lokaal niet beschikbaar is. In ons geval moet Yellowtail normaal gesproken worden geïmporteerd vanuit Japan of Australië. Door deze vis dichter bij huis aan te bieden, verminderen wij de transportuitstoot, verzekeren wij onze klanten van een continu aanbod en blijven wij scherp geprijsd ten opzichte van geïmporteerde vis.”

De Dutch Yellowtail. Foto: Kingfish
De Dutch Yellowtail. Foto: Kingfish

Waarom heeft Kingfish zich gevestigd in Nederland?

“Als beoogde markt keken wij naar zowel Europa als de Verenigde Staten, maar de RAS-technologie [Recirculating Aquaculture System, redactie] die gebruikt wordt bij het kweken, was iets meer ontwikkeld in Europa.”

“In 2014 ging ik met de andere medeoprichters, Kees Kloet en Hans den Bieman, op zoek naar mogelijke vestigingslocaties. Kees was op de hoogte van een locatie in Zeeland die door de gemeente beschikbaar was gesteld voor aquacultuur. Dat bleek precies wat we zochten.”

“Zo heeft de locatie toegang tot schoon zeewater en is er een goede logistieke infrastructuur. Bovendien is het relatief centraal gelegen voor de Europese markt, waardoor wij binnen 48 uur aan alle Europese landen kunnen leveren. Ook zijn er in Nederland, mede door het RAS-programma van de Universiteit van Wageningen, gekwalificeerde werknemers beschikbaar.”

Op welke marktsegmenten richt Kingfish zich?

“Binnen de horeca richten wij ons met name op de Japanse en de Italiaanse keuken. In de Japanse keuken wordt de Yellowtail meestal rauw bereidt, terwijl de vis in de Italiaanse keuken breder wordt ingezet: gekookt, gegrild of gerookt.”

“Ook focussen wij ons op de hoogwaardige detailhandel. Zo is onze vis sinds mei dit jaar verkrijgbaar in de Whole Foods-supermarkten in het Verenigd Koninkrijk, en richten we ons nu op de Amerikaanse vestigingen.”

“In Nederland is de Yellowtail te koop bij de horecagroothandels Hanos en Sligro. Ook werken wij aan een retailaanbod en bevinden wij ons in de laatste fase van het opzetten van onze eigen webshop voor consumenten. In eerste instantie zullen wij alleen in Europa kunnen leveren. Wanneer de kwekerij in Maine operationeel is, komt daar ook de Verenigde Staten bij.”

De locatie aan de voet van de Zeelandbrug. Foto: Kingfish
De locatie aan de voet van de Zeelandbrug. Foto: Kingfish

Hoe realiseert Kingfish groei?

“Algemeen gezien heeft de RAS-technologie die bij het kweken te pas komt zich de laatste jaren ontwikkeld van een experimentele tot een bewezen technologie. Net als bij andere nieuwe technologieën loop je tijdens dit proces tegen twee uitdagingen aan: eerst moet je zorgen dat het werkt, dan moet een uitrolstrategie hebben.”

“Wij focusten ons op hoogwaardige vissoorten als de Yellowtail voor importafhankelijke markten als Europa en de Verenigde Staten. Intern verwijzen we vaak naar de Yellowtail als de ‘Model S’: het eerste waardevolle product waar we Kingfish mee doen groeien. Over een aantal jaar verwachten we ook goedkopere vissoorten aan te bieden.”

Hoe schaalbaar is Kingfish?

“Dat is het fijne aan de RAS-technologie: het is praktisch kopieer-en-plakwerk. We weten wat de optimale modulegrootte is, waardoor een verdere uitbreiding in feite neerkomt op het inzetten van meer modules met hetzelfde ontwerp.”

“De grootste uitdaging voor de geplande uitbreiding in de Verenigde Staten is dan ook dat we de afmetingen in meters goed omzetten naar feet.”

De bassins waarin de Dutch Yellowtail wordt gekweekt. Foto: Kingfish
De bassins waarin de Dutch Yellowtail wordt gekweekt. Foto: Kingfish

Hoe ziet de toekomst eruit?

“Vandaag de dag is er veel opwinding over de RAS-technologie, met bijna wekelijks aankondigingen van nieuwe projecten. Wij lopen een aantal jaren voor op de opwinding in de sector en willen ons pioniersvoordeel verder uitbreiden. Door de schaalbaarheid te benutten hopen we over een aantal jaar de sector te leiden als een van de grootste producenten.”

“Ook overwegen we een mogelijke uitbreiding naar Zuid-Europa of de westkust van de Verenigde Staten. Bovendien houden we een oogje in het zeil voor nieuwe, kweekbare vissoorten.”  

LEES OOK: Het Limburgse Mosa Meat, dat in 2013 de wereldprimeur had met een kweekvleesburger, zet met $75 miljoen aan nieuwe financiering stap richting consument