De milieunormen voor een verlaagde bijtelling of een lager belastingtarief bij aanschaf van een auto worden verder aangescherpt. En alleen nul-emissie auto’s worden nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Wat verandert er in 2015 voor automobilisten en treinreizigers?

De vervuiler betaalt, vindt de overheid. Daarom worden de milieunormen voor een verlaagde bijtelling voor een zakelijke auto of een lagere aanschafbelasting komend jaar verder aangescherpt. Het wordt dan dus nog lastiger om fiscaal voordeel te behalen.

Ook aanspraak maken op een fiets van de zaak wordt minder eenvoudig. Daarnaast gaan de meeste treinkaartjes en enkele treinabonnementen in prijs omhoog. Dit zijn de belangrijkste veranderingen voor iedereen die zich over de weg, het fietspad of de rails verplaatst.

Leaseauto: fiscale bijtelling strenger

Wie zijn auto van de zaak ook gebruikt voor privéritten, wordt geconfronteerd met bijtelling: een bedrag dat bij je loon wordt opgeteld. Dit is een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto.

De overheid probeert via de bijtelling automobilisten te stimuleren om benzineslurpers te mijden en te kiezen voor een auto met een lage CO2-uitstoot: voor minder vervuilende auto’s geldt een lagere bijtelling en betaal je dus minder belasting.

Komend jaar worden de normen verder aangescherpt, waardoor nog minder auto's onder het lagere bijstellingstarief vallen.

Er gelden ook in 2015 vijf bijtellingscategorieën: 4 procent (voor volledig elektrische auto's), 7 procent (voor semi-elektrische wagens met een CO2-uitstoot van minder dan 51 gram per kilometer), 14, 20 en 25 procent. Bij de toekenning van de bijtelling verdwijnt het verschil tussen benzine- en dieselauto's.

De bijtelling van 14 procent geldt straks alleen nog maar voor auto’s die minder dan 83 gram CO2 per kilometer uitstoten. Nu ligt de grens nog op 88 gram. Voor de bijtelling van 20 procent gaat de grens omlaag van 117 gram naar 110 gram. Voor auto's met een hogere uitstoot geldt de hoogste bijtelling: 25 procent.

Youngtimers: auto's ouder dan 15 jaar

Voor auto's van vijftien jaar en ouder blijft de zogeheten Youngtimer-regeling van toepassing. Hiervoor moet je rekenen op een bijtelling van 35 procent van de dagwaarde van de auto.

Je hoeft geen bedrag bij te tellen als je de auto van de zaak vrijwel uitsluitend zakelijk gebruikt. Hiervan is sprake als je minder dan 500 kilometer per jaar aan privékilometers rijdt. Houd wel een goede rittenadministratie bij.

Het bijtellingspercentage dat geldt als de auto voor het eerst in gebruik wordt genomen (de dag nadat het kenteken voor het eerst op naam is gesteld) blijft zestig maanden geldig. Dus voor een auto die in april volgend jaar in gebruik wordt genomen, geldt nog vijf jaar het bijtellingspercentage dat over 2015 is afgesproken; ook als de normen in de jaren erna worden aangescherpt.

BPM: aanschafbelasting op basis CO2

Voor personenauto’s wordt sinds enkele jaren de aanschafbelasting (BPM) uitsluitend berekend op basis van de CO2-uitstoot, in plaats van de catalogusprijs. Voor bestelauto's, motoren en campers geldt nog wel de cataloguswaarde als grondslag.

Net als bij de bijtelling worden de grenzen komend jaar aangescherpt en vervalt het onderscheid tussen benzine- en dieselauto's. Wel geldt voor dieselauto's een extra variabele dieseltoeslag. Deze toeslag wordt komend jaar verhoogd. Voor elke gram CO2 boven de 70 gram per kilometer stijgt deze van 72,83 euro naar 86 euro.

Voor alle auto's komt er een BPM-starttarief van 175 euro. Alleen kopers van een nulemissie-auto - een auto die geen CO2 uitstoot, zoals een volledig elektrische auto of een waterstofauto - komen in 2015 nog in aanmerking voor vrijstelling van BPM.

Voor auto's die minder zuinig zijn (al vanaf 1 gram CO2-uitstoot per kilometer) moet dus voortaan belasting worden betaald. Er geldt wel een lager tarief voor auto's met een CO2-uitstoot van minder dan 83 gram per kilometer.

Motorrijtuigenbelasting

De motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt komend jaar geïndexeerd met 0,9 procent.

Elektrische en semi-elektrische auto's die niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, zijn ook komend jaar nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Het jaar erna verdwijnt die vrijstelling en betaal je voor deze auto's de helft van de normale MRB.

Oldtimers: ouder dan 40 jaar

Oldtimers van veertig jaar of ouder zijn ook komend jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

Eigenaren van een oldtimer die op benzine rijdt en op 1 januari 2014 nog geen 40 jaar oud was, maar wel ouder dan 26 jaar, geldt een overgangsregeling. Zij betalen een kwart van de motorrijtuigenbelasting, tot een maximum van 120 euro, tot de auto veertig jaar is.

Voorwaarde is wel dat deze auto in december, januari en februari niet de weg op gaat. Word je in die periode toch achter het stuur betrapt, dan kun je rekenen op een forse boete. Deze overgangsregeling eindigt in 2028.

Fiets van de zaak

Vanaf 1 januari 2015 vervalt de aparte bedrijfsfietsregeling. Bedrijven zijn dan gebonden aan de werkkostenregeling. Zij mogen dan 1,2 procent van de totale loonsom besteden aan vergoedingen voor het personeel: de zogeheten vrije ruimte.

Een fiets van de zaak is dan nog wel mogelijk, maar het wordt wel een stuk lastiger. Een groot deel van die vrije ruimte wordt dan immers opgeslokt door de kosten voor de fiets, waardoor nauwelijks ruimte is voor overige tegemoetkomingen.

Treinkaartjes duurder

De Nederlandse Spoorwegen gaan de tarieven voor enkele reizen en dagretours komend jaar met gemiddeld 1,98 procent verhogen. Voor een Traject Vrij-, Voordeeluren-, Grens- en Altijd Vrij-abonnement moet je gemiddeld 2,15 procent meer neertellen. De tarieven van het Dal Voordeel-, Altijd Voordeel-, Weekend Vrij- en Dal Vrij-, Kids Vrij- en Voordeelurenabonnement blijven gelijk.

De OV-jaarkaart blijft komend jaar bestaan, ondanks de invoering van een sociaal leenstelsel. Deze wordt bovendien beschikbaar voor alle mbo-leerlingen.

Lees ook

De zorg in 2015: alle veranderingen

Je huis en de fiscus in 2015: alle veranderingen

Familie en fiscus in 2015: alle veranderingen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl