Het grootste probleem van de elektrische auto-industrie is de relatief geringe actieradius van de wagens, in vergelijking met auto’s die benzine of diesel als brandstof gebruiken. Bijladen moet moet bij elektrische auto’s vaak al na een paar honderd kilometer.

Tot nu toe is er nog geen grote doorbraak geweest die dit pijnpunt kan oplossen. Alleen Tesla heeft op dit moment een voorsprong wat betreft de actieradius, maar het bedrijf van ondernemer Elon Musk moet nog bewijzen dat het grootschalige productie van elektrische auto’s aankan.

Er is echter hoop: het Duitse luxemerk Audi, onderdeel van het Volkswagenconcern, probeert het probleem van de actieradius serieus aan te pakken. Audi werkt aan een prototype dat het bereikprobleem ten minste gedeeltelijk zal oplossen. Eind 2017 moet-ie klaar zijn: een elektrische auto waarmee gebruikers onderweg zelf elektriciteit genereren.

Zonnecellen op het dak

De oplossing van Audi? Een panoramadak met zonnecellen. Op deze manier kan het voertuig elektriciteit produceren tijdens het rijden. ’s Nachts laad je het voertuig thuis verder op.

De zonnecellen die hiervoor worden gebruikt, zijn erg dun. Ze kunnen zelfs gebruikt worden bij weinig licht, stelt Audi. Ook als het het erg warm wordt, blijft het zonnedak goed werken. De opgewekte elektriciteit wordt voor het elektrische systeem van de auto gebruikt en levert stroom voor de airconditioning, displays en stoelverwarming.

Audi wil samen het de Chinese producent van zonnepanelen Hanergy een innovatieve zonnetechnologie in de elektrische auto’s plaatsen. Deze moet de actieradius vergroten en tegelijkertijd duurzaam zijn, stelt Audi-topman Bernd Martens tegenover Automobilwoche.

Uiteindelijke doel: energie opwekken om te rijden

In een later stadium zal het complete dak van de elektrische auto voorzien worden van zonnecellen, zodat de auto er zelfs door aangedreven kan worden. Een duurzame technologie die de reikwijdte verlengt en consumenten overhaalt om nu écht in een elektrische auto te investeren.

Lees ook op Business Insider

Martens ziet de volgende stap – zonnecellen als bron van energie voor aandrijving – als een mijlpaal, eentje die nog in de verre toekomst ligt. De samenwerking van Audi met Alta Devices, een Chinese dochteronderneming van Hanergy Thin Film Power Group, is een eerste stap in de goede richting.

Totdat de ‘zonne-auto van de toekomst’ op de markt verschijnt, is er natuurlijk altijd de kans dat Audi ingehaald wordt door een andere producent.

De concurrentie zit in ieder geval niet stil. Tesla kondigde onlangs aan met een zelfde soort project bezig te zijn als Audi. Dankzij de eigen zonneceltechnologie van het Californische bedrijf, zou de firma van Elon Musk de markt zo maar eerder kunnen bestormen dan Audi.

Lees de oorspronkelijke versie van dit verhaal bij onze collega’s van Business Insider Deutschland

LEES OOK: Ferrari presenteert de Portofino, de meest betaalbare sportwagen van het merk óóit