Apple presenteerde dinsdag zijn eerste horloge: de Apple Watch. Daaruit blijkt eens te meer dat het bedrijf van topman Tim Cook een andere visie heeft op de toekomst dan concurrent Google, schrijft Z24’s Herwin Thole.

Apetrots stond topman Tim Cook dinsdag op het podium van het Flint Center in thuisbasis Cupertino in Californië. Dertig jaar nadat wijlen Steve Jobs de eerste Macintosh-computer aankondigde, mocht Cook zelf een revolutie inluiden.

Met de Apple Watch stort het techconcern zich voor het eerst sinds de iPad op een nieuwe productcategorie. Daarmee zet Cook eindelijk zijn stempel op Apple, drie jaar nadat hij het stokje overnam van oprichter Jobs.

Of de Apple Watch echt de revolutie is die Cook belooft, zal moeten blijken. De eerste exemplaren zullen pas begin 2015 geleverd worden voor een prijs van 349 dollar in de VS. Voorlopig laat Apple weinig los over cruciale zaken als de accuduur, waardoor een definitief oordeel over het gebruiksgemak nog maanden op zich laat wachten.

Geen voorsprong voor Apple

Er is  los van de kwaliteit van Apple’s horloge — in ieder geval een belangrijk verschil met bijvoorbeeld de eerste iPhone in 2007. Apple zorgde destijds voor een absolute doorbraak op het gebied van smartphones met aanraakscherm en liep technologisch zeker twee jaar voor op andere fabrikanten.

Dat is dit keer anders: slimme horloges à la de Apple Watch zijn er al. Met name Google timmert sinds dit voorjaar aan de weg met Android Wear, een versie van hun mobiele besturingssysteem speciaal voor smartwatches. Vorige week lieten Motorola, ASUS en LG Google-horloges zien die op het eerste gezicht zeker niet onderdoen voor de Apple Watch.

Verschil Android Wear en Apple Watch

Waar Google op smartphonegebied er jarenlang over heeft gedaan om Apple voorbij te streven, beginnen beide bedrijven nu min of meer tegelijkertijd aan de race om de markt voor smartwatches te veroveren. Daarbij valt op dat Apple en Google, ondanks de ogenschijnlijke overeenkomsten tussen de horloges, twee uiteenlopende strategieën kiezen.

Lees ook op Business Insider

Zowel de slimme horloges van Apple als die met de software van Google zijn het verlengstuk van je smartphone. Zonder telefoon doen ze weinig veel meer dan de tijd weergeven en je hartslag meten.

Maar het uitgangspunt verschilt enorm. Waar de horloges met Android een doorgeefluik zijn van informatie afkomstig uit de cloud zoals e-mailtjes of afspraken uit  je agenda, is de Apple Watch veel meer een apparaat op zich, volgestouwd met snufjes.

Dat komt tot uitdrukking op het allereerste dat gebruikers onder ogen krijgen op hun pols: het startscherm. Android Wear kiest voor eenvoud met alleen de tijd, een icoon rechtsboven en een melding, terwijl Apple je een jungle aan beschikbare apps voorschotelt.

apple watch android wear

Apple legt de nadruk op wat zíjn horloge allemaal kan. De Apple Watch zit tjokvol opties om te communiceren en te navigeren, is een volwaardig sporthorloge onder meer door de ingebouwde hartslagmeter en werkt met Apple’s nieuwe betaaldienst waardoor hij ook dienst doet als portemonnee.

Er is zoveel in het uurwerk gepropt, dat Apple op zoek moest naar een alternatieve manier van bedienen. Naast een klein aanraakscherm, heeft het horloge een draaiwieltje aan de zijkant dat wisselende functies heeft: bij een lijst kun je ermee scrollen, bij een kaart kun je ermee in- en uitzoomen.

Google: draait om digitale assistent

Vergelijk dat met de Moto 360 en de ASUS Zenwatch: die zien er niet uit als computers. Een smartwatch van Google bedien je niet, het horloge bedient jou. Dat is althans de filosofie achter Android Wear, dat is gebaseerd op de persoonlijke assistent Google Now.

De digitale hulp ‘denkt’ voor de gebruiker. Google stuurt bijvoorbeeld een bericht als je beter iets eerder van je werk kunt vertrekken om drukte op de weg voor te zijn. Of je krijgt een herinnering als je favoriete programma op tv is.

Google kan dat, omdat het veel meer dan Apple inzicht heeft in het leven van gebruikers via online diensten. Denk daarbij aan e-mail, agenda, contacten, online opslag en navigatie. Door al die gegevens te analyseren kan Google voorspellen aan welke informatie mensen behoefte hebben. Dat wordt vervolgens doorgestuurd via de smartphone naar de smartwatch.

Technologische vooruitgang

Doordat de focus op meldingen ligt, kunnen de horloges die draaien op Android Wear relatief eenvoudig blijven. Nee, Google-smartwatches zijn niet alleen domme doorgeefluiken. Ze beschikken doorgaans ook over een hartslagmeter en kunnen apps draaien. Andersom is de persoonlijke assistent Siri ook beschikbaar op de Apple Watch.

Maar in de kern blijft het onderscheid bestaan: Google’s smartwatches zijn het eindpunt van clouddiensten, terwijl Apple bijna een mini-iPhone om je pols vouwt.

Wie op de lange termijn gelijk krijgt, valt nu nog niet te zeggen. Daarvoor is de markt voor smartwatches te pril. Misschien lijken slimme horloges over een paar jaar wel meer op smartphones. De technologische vooruitgang staat immers niet stil: batterijen worden krachtiger, processoren zuiniger en schermen flexibeler. Dat zou een hardwaremaker als Apple weleens in de kaart kunnen spelen.

Lees ook

Dit gaat de iPhone 6 in Nederland kosten

Wat Apple niet vertelde over zijn smartwatch: hoelang gaat de batterij mee?

Tegen deze smartwatches moet de Apple Watch opboksen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl