Het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) wil graag een nieuw metrolijn aanleggen van de stad naar Schiphol. De miljarden die dat kost, kunnen mogelijk deels van Europese subsidies komen.

Dat zegt Alexandra van Huffelen, sinds juni de directeur van vervoersbedrijf GVB, in een gesprek met Het Financieele Dagblad.

Ook Schiphol dringt aan op een metrolijn van de luchthaven naar de stad. Directeur Jos Nijhuis pleit voor een verbinding tussen Schiphol en Amsterdam-Zuid, maar Van Huffelen wil liever een Oost-westlijn die vanaf IJburg onder de hele stad doorloopt en via Sloten bij Schiphol komt. Die lijn zou de binnenstad kunnen ontlasten nu de binnenstad dichtslibt met toeristen en inwoners. Bovendien zouden lang niet alle bezoekers van Schiphol naar Amsterdam-Zuid of Amsterdam Centraal willen.

Onderzoek Amsterdam naar nieuwe metrolijn

De gemeente Amsterdam heeft onlangs aangekondigd dat ze verschillende trajecten voor nieuwe metrolijnen wil onderzoeken. Van Huffelen kan nauwelijks wachten: “Mijn boodschap is: rond dat onderzoek zo snel mogelijk af en ga aan de slag”, zegt ze tegen het FD.

De Noord-Zuidlijn die in 2017 klaar moet zijn, kost naar verwachting zo’n 3,1 miljard euro. Nieuwe metrolijnen kosten dus een vermogen. Van Huffelen ziet echter kans ein Brussel. Ze wijst onder andere op een fonds van 300 miljard dat de Europese Unie beschikbaar zou willen stellen voor investeringen in de economie, waaronder infrastructuur.

Daarnaast denkt ze dat de stad bij de bouw van nieuwe lijnen kan profiteren van de kennis die nu met de Noord-Zuidlijn is opgedaan, zoals het maken van tunnels in de Amsterdamse ondergrond.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl