• Amazon is dinsdag in Nederland live gegaan met een fors uitgebreid aanbod.
  • De Amerikaanse webwinkel start meteen met stuntacties om Nederlandse consumenten aan zich te binden. Prime gaat in eerste instantie 2,99 euro per maand kosten, met gratis bezorging.
  • Naast boeken heeft Amazon 29 andere categorieën geïntroduceerd in Nederland.
  • De productcategorie kleding is heel interessant voor de Amerikaanse webgigant, want daar geven Nederlanders jaarlijks 14,5 miljard euro aan uit.

Het is zover: Amazon is dinsdag live gegaan in Nederland met een fors uitgebreid aanbod op Amazon.nl. De Amerikaanse webwinkel begint meteen met stuntacties om Nederlandse consumenten aan zich te binden.

Op de website geeft Amazon aan dat er  “miljoenen items” beschikbaar zijn op Amazon.nl. In het persbericht spreekt het bedrijf van meer dan 100 miljoen producten.

Volgens Amazon zijn er momenteel “enkele duizenden” Nederlandse ondernemers aangesloten op het platform van Amazon.nl. Bol.com heeft op zijn platform voor de verkoop via derden 27.000 Nederlandse ondernemers aangesloten, aldus NRC.

Amazon biedt vanaf dinsdag 12 grote productcategorieën aan in Nederland:

  • Boeken (die waren er al)
  • Elektronica
  • Wonen
  • Speelgoed & Games
  • Mode
  • Beauty
  • Videogames
  • Eten & drinken
  • Baby
  • Klussen
  • Kantoorartikelen
  • Sport & Outdoor

Onderliggend zijn er ook productcategorieën voor onder meer Auto & Motor (accessoires en onderdelen) en Industrie & Wetenschap (onder meer laboratoriumbenodigdheden).

Daarnaast biedt Amazon de abonneedienst Prime aan voor 2,99 euro per maand. Prime-abonnees kunnen gebruikmaken van gratis bezorging. Zonder Prime is bezorgen bij Amazon gratis bij aankopen vanaf 20 euro.

Bol.com hanteert dezelfde grens voor gratis bezorgen en heeft de service Select die gratis bezorging biedt voor 9,99 euro per jaar.

Lees ook op Business Insider

Prime is echter veel meer dan een bezorgdienst. Amazon biedt via Prime ook tv-series en films aan, cloudopslag voor foto’s en extra kortingsacties.

Lees meer: Hoe Amazon in 3 stappen Bol.com, Coolblue en andere Nederlanse webverkoeprs gaat platdrukken.

De komst van Amazon gaat naar verwachting leiden tot een prijzenslag met partijen als Bol.com en Coolblue. Ook toeleveranciers van die platforms zullen daar last van krijgen.

Mode en beauty in Nederland aantrekkelijk voor Amazon

Een van de interessante productcategorieën voor Amazon om op prijs te concurreren is kleding. Onderstaande grafiek van databureau Statista laat zien dat totale kledingverkoop in Nederland in 2018 ongeveer 14,5 miljard euro bedroeg. Daarmee geven Nederlanders na ‘de grote vijf’ in Europa het meeste geld uit aan kleding.

De trend is dat steeds meer kleding online wordt gekocht, maar exacte cijfers over het aandeel van online in de totale kledingomzet zijn lastig te krijgen. Een indicatie is wel mogelijk.

Zo laat de Twinkle 100-ranglijst van online verkopen in Nederland zien dat Zalando in 2018 550 miljoen euro omzet boekte in Nederland. Bij H&M was online in Nederland goed voor 215 miljoen euro omzet. Daarnaast zal ook Wehkamp een fors deel van zijn inkomsten uit kledingverkoop halen.

Uit berekeningen van ABN AMRO en Locatus blijkt dat Nederlandse kledingwinkels zelf zo’n 15 procent van hun omzet online halen. Een schatting van minimaal 2 miljard euro aan omzet online is dan ook eerder aan de voorzichtige dan aan de ruime kant.

Hoewel het overgrote deel van de kleding nog altijd in fysieke winkels wordt verkocht, is duidelijk dat er nog een fors potentieel ligt voor verdere verschuiving naar online. Die trend maakt kleding en beauty een aantrekkelijke categorie voor Amazon, dat zich vooral met een groot aanbod en lage prijzen wil onderscheiden.

Bol.com heeft zich al op kleding gestort

Bol.com heeft al voorgesorteerd op online verkoop van kleding en verkoopt sinds begin dit jaar fors meer kleding via partners als ABOUT YOU en bekende merken als JACK & JONES, Miss Etam, Claudia Sträter en Zeeman.

Volgens Bol.com is kleding een heel specifiek segment en vertonen klanten daar ander gedrag bij dan bij andere producten: “Elektronica bijvoorbeeld is heel rationeel. Consumenten zoeken een product dat aan bepaalde specificaties voldoet. Het kopen van kleding is een emotioneler proces, waarbij consumenten zich afvragen of ze het leuk vinden en of het bij ze past”, zei directeur winkels Margaret Versteden onlangs tegen Nu.nl.

Analisten van ING signaleren dat de komst van Amazon de concurrentie voor fysieke kledingzaken alleen maar groter maakt: “De verwachte lancering door Amazon van een volwaardige Nederlandse webwinkel en de uitbreiding door Bol.com met meer fashion verhoogt de (prijs)concurrentie voor mode- en schoenenwinkels in de winkelstraat nog verder.”

Lees meer over e-commerce: