De komst van webwinkel Amazon naar Nederland is nog niet officieel bevestigd. Maar er zijn wel tal van aanwijzingen en Nederlandse concurrenten zoals Bol.com lijken daar al op te anticiperen.

Bol.com stort zich begin komend jaar vol op het verkopen van kleding. De webwinkel van supermarktconcern Ahold Delhaize benadert bekende modemerken om het Amerikaanse Amazon straks het hoofd te kunnen bieden. Die onlinereus is groot in kleding en opent begin volgend jaar een complete Nederlandse webwinkel, zeggen ingewijden in de mode tegen Het Financieele Dagblad.

Zij vertellen dat er gesprekken lopen tussen Bol.com en kledingmerken, waarbij namen als G-Star en Tommy Hilfiger rondzingen. En dat de webwinkel zijn stap in merkkleding in januari groots wil aankondigen.

Daarmee wordt het druk op de markt voor modewebwinkels. Naast Bol.com en Amazon is ook het Duitse Zalando groot in onlinekleding. Sinds kort probeert ook Otto Group de Nederlandse markt te bestormen, met webwinkeldochter About You. Retailexperts verwachten een hevige concurrentiestrijd, waaronder het verlieslatende Wehkamp het meest te lijden zal hebben.

Amazon kan vooral bij grote merken hard concurreren op prijs

Amazon.nl bestaat op dit moment al, maar klanten kunnen er alleen terecht voor het kopen van e-books. Voor andere producten moeten ze naar Amazon.de.

Wanneer Amazon z’n Nederlandse tak precies lanceert, is nog niet duidelijk, maar retaildeskundige Cor Molenaar verwacht dat dat in februari zal zijn. Naar verluidt opent het Amerikaanse bedrijf voorlopig nog geen distributiecentrum in Nederland, maar worden producten geleverd vanuit magazijnen net over de grens in Duitsland. Dat is nu ook het geval.

Tegenover Business Insider gaf Molenaar eerder aan dat Amazon op prijs vooral bij grote merken een voordeel kan hebben. "Doordat grote, internationale producenten eerder geneigd zijn om voor Amazon te kiezen dan voor een lokale speler kunnen ze ook betere prijzen bedingen. Maar dat voordeel raakt Amazon kwijt bij kleinere, lokale producenten, omdat het voor hen net zo aantrekkelijk is om via Bol.com of via Coolblue te leveren.”

Lees het hele interview met Cor Molenaar over de gevolgen van de komst van Amazon voor Bol.com en Coolblue »