De nuchtere innovator Marit van Egmond gaat Albert Heijn leiden. Ze bouwde eerder al Gall & Gall om tot een hippere keten die ook jongeren en meer vrouwen aantrekt. Nu dient ze Albert Heijn weer de reputatie van een zuinige kruidenier mee te geven.

Meer Ahold dan Marit van Egmond krijg je ze niet. De Brabantse volgde meer dan twintig jaar geleden een traineetraject bij de supermarktketen. In de tussenliggende jaren stroomlijnde ze meerdere afdelingen en nu gaat ze de keten als geheel leiden.

“Gewoon beginnen, gewoon doen past écht bij mij. Het bruist in mijn hoofd continu van de ideeën. Het is dan ook vooral een uitdaging om dat te doseren”, zei ze in 2017 tegen managementblad Management Team.

Van Egmond heeft haar sporen verdiend. Zo zette ze in 2006 Kies & Kook in de markt, een serie van maaltijdcomponenten die per vier stuks altijd 8 euro kostten. Het idee was om daarmee ouders met weinig tijd te lokken en studenten die van gemak houden. Later stapte ze over naar de afdeling die de winkels zelf overziet en aanstuurt. Door die beide functies leerde ze Albert Heijn tot in alle hoeken kennen.

Gall & Gall is echter haar kroonjuweel. Ze vormde de stoffige wijnhandel om tot een eigentijdse keten die ook een jonger publiek aansprak. “Bij Gall & Gall wilden we graag een jongere doelgroep aanspreken – 25+. Het hele bedrijf is daarom omgevormd tot een eigentijdse drankenspeciaalzaak met een nieuwe uitstraling, nieuwe marketingcampagne en webwinkel. De medewerkerstrainingen waren hierbij cruciaal.”

Ze was niet bevreesd om buiten de gebaande paden te treden en lanceerde zelfs een Gooische Vrouwen-wijn in samenwerking met het tv-programma.

Geen innovatie om de innovatie

Toch is Van Egmond wars van trendgevoeligheid. Ja, innovatie is goed, maar alleen met een doel voor ogen. Hippe producten lanceren puur en alleen om op korte termijn te scoren, is er voor haar niet bij.

Lees ook op Business Insider

Tegen MT zegt ze dat als volgt: “‘Bij elke baan is het belangrijk om helder te hebben wat je wilt bereiken. Voor mij is het cruciaal dat een visie of plan eenvoudig uit te leggen is en voor iedereen in de organisatie te begrijpen is. Dan kun je je mensen – binnen deze kaders – ook de ruimte geven.”

Desondanks moet Albert Heijn wel aan de bak op het gebied van vernieuwing en innovatie. Met name het overkoepelende verhaal is zoek, zo betoogt vaksite Distrifood in een profiel van Van Egmond. “De buitenwacht heeft de neiging AH streng af te rekenen op incidenten, zoals de vegan-kerstmaaltijd of de te hoge prijzen. Een aantal van dit soort ‘relletjes’ maakt de keten in de perceptie al snel tot een dure, Randstedelijke formule die grip op de werkelijkheid kwijtraakt. Van Egmond moet de nuchtere snaar dus weer weten te raken van de kruidenier die ook op de kleintjes let.”

Van Egmond volgt Wouter Kolk op, die de laatste tijd meer en meer functies vervulde bij Albert Heijn. Hij blijft wel Ahold-topman voor Europa en Indonesië. Kolk was nota bene de persoon die de innovatiemachine aanzwengelde bij AH, maar Van Egmond trad recent meer op de voorgrond als commercieel directeur. Haar promotie komt dan ook niet echt als een verrassing. Ze blijft in haar nieuwe functie wel rapporteren aan Kolk.

AH teruggeven aan de klanten

Van Egmond moet dus ‘Albert Heijn teruggeven aan de klanten’, aangezien de marktleider minder aaibaar is geworden als merk. Concurrenten als Lidl en met name Jumbo slagen erin om zichzelf als sympathieker en lokaler merk te presenteren.

Tegenover MT legde ze al uit hoe ze een dergelijke organisatorische hervorming op poten zette. “Toen ik in 2014 begon aan mijn huidige baan, zag ik dat Albert Heijn een soort retailministerie was geworden, te stroperig en te veel bezig met de interne processen. Ik heb daarom de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie willen leggen en het ondernemerschap en vakmanschap in de commerciële rollen teruggebracht.”

Lees meer: