Albert Heijn gaat vanaf maandag ruim een maand testen met het aanbieden van onverpakte groente en fruit.

Het gaat volgens Distrifood om meer dan honderd biologische en niet-biologische producten zoals bospeen, cherry-tomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij en fruit als sinaasappelen, peren, appels en mango’s. Gekoelde groenten en gekoeld fruit en ook aardappelen en uien zijn uitgesloten van de test.

Eerder deze week  was er de nodige ophef over paprika’s die apart in plastic verpakt in de schappen liggen. Volgens AH is dat tijdelijk nodig omdat de paprika’s momenteel uit Spanje komen en wat zwakker zijn dan normaal.

Met de test wil de supermarkt onderzoeken hoe klanten reageren op het ‘naakte’ assortiment en of het niet te veel inboet op kwaliteit en houdbaarheid.

CEO Marit van Egmond van Albert Heijn zegt tegen Distrifood de ergernis van klanten over verpakkingen te herkennen: “Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plastic verpakking echt nodig is. AH maakt in ruim 100 winkels nu gebruik van ‘dry misting’: verneveling waardoor groente en fruit langer vers blijven. We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plastic verpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we plastic kunnen besparen.”

Albert Heijn wil het percentage verpakkingsmateriaal voor 2025 met 25% hebben teruggedrongen.

Het Voedingscentrum schrijft op zijn website dat het verpakken van groenten, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet zinloos of overbodig is en in veel gevallen uiteindelijk zelfs beter is voor het milieu, omdat er dan minder groente hoeft te worden weggegooid.

Lees ook op Business Insider

Lees meer over supermarktgroenten: