Terwijl plastic boodschappentasjes in de strijd tegen onnodig afval al een tijdlang taboe zijn, zijn de paprika’s bij Albert Heijn op dit moment allemaal apart verpakt in plastic. Klanten klagen daarover op sociale media.

Op de Facebookpagina van supermarkt zijn volgens Distrifood verbaasde vragen te vinden:

“Albert Heijn, wat is dit nu weer? Na elke komkommer in een eigen plastic hoesje te hebben gehuld zijn nu de paprika’s aan de beurt? Álle paprika’s! En ook de aubergines! Jullie lopen de verkeerde kant op, de wens is mínder plastic.”

Op Twitter vraagt een advocate zich af of AH geen weet heeft van het plasticprobleem:

Lees ook op Business Insider

Het webcare-team van Albert Heijn schrijft in antwoord op deze vragen dat de plastic verpakking van de paprika’s tijdelijk is: “Onze paprika’s komen momenteel uit Spanje en zijn wat zwakker dan normaal. Om ervoor te zorgen dat de paprika’s niet weggegooid moeten worden en met de juiste kwaliteit in onze winkels belanden, hebben ze tijdelijk een plastic jasje. Nog een paar weken tot de Nederlandse paprika’s in de winkels liggen, die hoeven geen jasje aan.”

Het Voedingscentrum schrijft op zijn website dat het verpakken van groenten, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet zinloos of overbodig is en uiteindelijk zelfs beter is voor het milieu. “Een verpakking levert afval op en het kost energie om de folie te maken. Toch is het per saldo gunstiger voor het milieu om voedsel te verpakken, zo hebben onderzoekers van de Wageningen Universiteit uitgezocht. Door te verpakken gaat er namelijk een stuk minder groente verloren. Bij de boer, in de winkel en ook bij jou thuis.”

Lees meer over voeding en supermarkten: