Adidas verraste de markt dinsdag met resultaten over het eerste kwartaal die beter waren dan analisten hadden voorspeld.

De Duitse sportartikelengigant boekte een omzet van 4,1 miljard euro, 17 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Niet eerder draaide het concern in de eerste drie maanden van een jaar zo’n hoge omzet.

De operationele winst steeg met 12 procent tot 345 miljoen euro. Analisten zaten met hun prognose gemiddeld op een operationele winst van 321 miljoen euro. Netto kwam er een winstresultaat uit de bus van 237 miljoen euro, een stijging met 13 procent.

Adidas had in 2014 een moeizaam jaar, waarin de nettowinst (490 miljoen euro) een derde lager uitviel dan in het voorgaande jaar. Dat was voornamelijk te wijten aan de slecht presterende golftak in de VS en de goedkopere roebel waardoor Russen de hand op de knip hielden. Adidas wilde juist flink groeien in Rusland en tientallen nieuwe winkels openen.

Afgelopen maart ontvouwde het concern, dat ook sportartikelen onder de merknaam Reebod verkoopt, een plan van aanpak om de omzet en winst de komende vijf jaar flink op te krikken.

Topman Herbert Hainer stelde dinsdag vast dat het concern na het lastige 2014 een snel herstel laat zien. Hij zei optimistisch te zijn over de vooruitzichten voor de rest van het jaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl