Na de fusie van Vodafone en Ziggo in 2016 zijn er nog twee dominante partijen over op de Nederlandse telecommarkt: VodafoneZiggo en KPN. Beide bedrijven bieden totaalpakketten met kortingen en ‘gratis’ content zoals voetbal, Formule 1 of populaire series.

Komen kleinere spelers als Tele2 en T-Mobile daardoor in de verdrukking? Directeur Telecom Johan Keetelaar van de ACM wil daar in ieder geval voor waken. Hij wil dat de waakhond meer bevoegdheden krijgt om de telecommarkt strenger te reguleren.

“De huidige regels zien van oudsher toe op het reguleren van één monopolist: KPN. Maar nu zijn er twee min of meer even machtige spelers”, zegt Keetelaar in een interview met het AD. “Als wij aanwijzingen krijgen dat Vodafone/Ziggo en KPN de concurrentie verstoren, is dat juridisch zeer lastig aan te tonen.”

Standaardpakket aanbieden

De ACM wil er zeker van zijn dat consumenten keuze houden uit meer dan twee aanbieders. Dat kan betekenen dat extraatjes geen onderdeel meer mogen uitmaken van het standaardpakket. “Als Ziggo klanten gratis Max Verstappen en Formule 1 biedt, of een filmkanaal, dan wil ik daar misschien wel tegen optreden”, aldus Keetelaar.

Hij noemt het goed dat partijen innovatief zijn. “Maar het wordt anders als klanten mede daardoor nauwelijks nog overstappen of te veel betalen.” Keetelaar zou liever zien dat aanbieders een eenvoudiger standaardpakket bieden met toevoegingen naar keuze.

De Consumentenbond sprak vorig jaar al zijn zorgen uit over de situatie op de Nederlandse telecommarkt. Er zou te weinig concurrentie zijn, waardoor de consument te weinig keuze heeft.

Quad-play

VodafoneZiggo en KPN bieden beide totaalpakketten aan met zowel vaste als mobiele telefonie, internet en televisie. En juist die totaalpakketten zijn steeds populairder bij consumenten. Klanten krijgen korting als ze meerdere diensten van dezelfde aanbieder afnemen.

Bijna 1 miljoen huishoudens hadden eind vorig jaar een zogenoemd quad-play pakket, blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

KPN wees er in een reactie op dat eerder deze week uitgeklede abonnementen zijn gepresenteerd. Die stellen klanten vanaf 1 juli in staat om een basispakket te kiezen voor internet of internet en tv samen, dat naar wens kan worden uitgebreid met zaken als vast bellen, hogere internetsnelheden of extra tv-zenders.