ANALYSE – Bij het samenstellen van de nieuwe modelportefeuille voor Beleggen kun je zelf 2017, dat volgende maand verschijnt, kon ik niet om Facebook heen. En daar zijn meerdere redenen voor.

In de eerste plaats is het ‘social media’-bedrijf een enorme winstmachine. In 2017 wordt naar schatting een winst van 15 miljard dollar gemaakt op een omzet van zo’n 36 miljard.

Het aandeel Facebook ging in 2012 naar de beurs voor 38 dollar per aandeel. Beleggers waren aanvankelijk sceptisch: de koers halveerde in de eerste maanden, maar maakte daarna een enorme opmars en staat nu 128 dollar.

Facebook is sterke winstmachine

Facebook heeft alle beloften aan beleggers ruimschoots ingelost. Nog altijd blijkt uit elk kwartaalbericht dat het bedrijf loopt als een trein. De operationele winst groeit nog sneller dan de omzet omdat de kosten maar beperkt stijgen. Dat is de kracht van een internetbedrijf als de zaak eenmaal loopt: extra omzet is al snel extra winst. Marge-expansie, heet dat.

Gebruikers kunnen er een persoonlijk profiel samenstellen en informatie en interesses delen op de zogeheten ‘timeline’, maar via Facebook kunnen derden een eigen (web)applicatie aanbieden zodat leden met elkaar kunnen spelen en communiceren. De manier waarop veel mensen hieraan verslaafd zijn geraakt doet denken aan de sigaret. Gelukkig zijn de gezondheidsrisico’s van Facebooken kleiner.

Facebook zal in 2017 ruim 5 dollar per aandeel verdienen. Daarmee doen de aandelen meer dan 25 keer de winst en dat kan je met dit groeitempo onmogelijk duur noemen. De winst per aandeel zal de komende jaren snel verdubbelen.

Verschuiving naar mobiel

Er zijn natuurlijk wel risico’s rond Facebook als belegging. De groei van het aantal gebruikers neemt af in de regio’s waar het meeste wordt verdiend aan advertenties, dat is met name in Noord-Amerika. Daarnaast verschuift het gebruik van Facebook van de vaste computer of laptop naar mobiele telefoons, waar minder ruimte zou zijn voor advertenties. Deze zorg werd in het laatste kwartaalbericht deels weggenomen: de mobiele advertenties zetten een flinke groeibeweging in.

Facebook: Hillary en Sheryl Sandberg

Maar er is nog een reden om Facebook te kopen: de Amerikaanse presidentsverkiezingen. De geschiedenis wijst uit dat de Amerikaanse effectenbeurs het vaak beter doet onder een Democratische president. De middenklasse gaat er onder Democraten vaak op vooruit, waardoor deze groep meer geld overhoudt om te beleggen.

Dus kunnen beleggers zich, nu Donald Trump van het ene naar het andere schandaal rolt, langzamerhand gaan opmaken voor de overwinning van Hillary Clinton op 8 november. Als zij inderdaad wint, is dat waarschijnlijk goed voor de beurs, maar vooral voor Facebook.

Hillary Clinton heeft namelijk een goede band met Facebook’s COO Sheryl Sandberg, die volgens insiders een kandidaat is om onder Hillary de eerste vrouwelijke Amerikaanse minister van financiën te worden - al ontkent ze dat zelf.

Trump heeft meerdere keren gezegd dat als hij president wordt, hij de machtigste technologiebedrijven zal beperken in hun bewegingsvrijheid en delen van het internet zal afsluiten om terrorisme te bestrijden. Clinton wil juist dat de toegang tot internet wereldwijd wordt vergroot. Bedrijven als Facebook profiteren daarvan.

Uiteraard zijn er geen zekerheden op de beurs en weten we pas op 8 november wie de race wint. Beleggers zijn wel vaker op het verkeerde been gezet.

In de weken voor het referendum over de Brexit was vriend en vijand het erover eens dat de Britten nooit zo stom zouden zijn uit de Europese Unie te stappen. Dat pakte zoals bekend anders uit. Kiezers kunnen nog grilliger zijn dan beleggers. Ik heb ze nog niet, maar ik ben zeker van plan de komende tijd wat aandelen Facebook op te pakken.

Patrick Beijersbergen is beleggingsanalist en auteur van ‘De kleine Buffett’ en de jaarboeken ‘Beleggen kun je zelf’. Onder pseudoniem Jakob Bergen schreef hij de thriller ‘Bloedbank’. De auteur bezit (nog) geen aandelen Facebook