• Duitse autofabrikanten hebben het momenteel zwaar te verduren. In tegenstelling tot nieuwkomer Tesla moeten traditionele automakers hun bedrijf drastisch reorganiseren.
  • Toch kampt ook Tesla met de nodige problemen. Vooral als het aankomt op het optimaliseren van de productie hebben Duitse fabrikanten veel meer ervaring.

ANALYSE – 2021 wordt een zeer spannend jaar voor de auto-industrie. Door de inzinking van de autoverkoop als gevolg van de coronacrisis en afronding van de Brexit krijgen Duitse fabrikanten het op verschillende fronten zwaar te verduren.

Tegelijkertijd moeten ze snel overstappen op elektrische modellen om dreigende EU-boetes voor de uitstoot van CO2 te vermijden. Daarbij moeten ze investeren in nieuwe technologieën, nieuwe software en autonoom rijden.

Alsof dat nog niet genoeg was, komt er een nieuwe Teslafabriek in de Duitse stad Grünheide in de buurt van Berlijn. De productie van Tesla’s Duitse fabriek gaat dit jaar van start en vergroot de concurrentie in Duitsland.

Business Insider Deutschland maakte een inventarisatie van de kansen en uitdagingen van Tesla, Volkswagen, Daimler en BMW. Bekijk het overzicht:


Tesla: de uitdager

De showroom van Tesla in Eindhoven.
De showroom van Tesla in Eindhoven.

In 2020 domineerde Tesla het autonieuws. Dat komt omdat de maker van elektrische auto's uit Silicon Valley zich in een paar jaar tijd heeft ontwikkeld van nieuwkomer tot toonaangevende elektrische autofabrikant. In 2020 heeft Tesla bijna 500.000 voertuigen afgeleverd.

Het bedrijf van techmiljardair Elon Musk heeft fabrieken in de VS en Shanghai. Tesla was de eerste autofabrikant die in China niet gedwongen werd een joint venture aan te gaan.

In Europa opent Tesla dit jaar naar verwachting een nieuwe fabriek in de buurt van Berlijn.

Lees ook: Elon Musk wil een compacte Tesla voor de Europese markt bouwen – hij ontdekte dat het lastig parkeren was in Berlijn met de Model X

Het grootste voordeel: terwijl traditionele autofabrikanten hun bedrijven moeten herstructureren, kan Tesla meteen aan de slag. “Het is makkelijker om op het platteland een nieuwe fabriek te bouwen voor elektrische auto’s vergeleken met het ombouwen van reeds bestaande fabrieken”, zei Harald Proff van Deloitte Deutschland onlangs tegen Business Insider.

Tesla maakt indruk met haar technische innovaties, bijvoorbeeld op het gebied van autonoom rijden. Het bedrijf wordt beschouwd als bijzonder innovatief en snel.

Het techbedrijf kan softwareupdates op de auto’s van klanten laten installeren zonder dat deze daarvoor bij de werkplaats hoeven langs te komen. Daarnaast heeft Tesla met haar snellaadstations zelf voor de ontwikkeling van een laadinfrastructuur gezorgd.

De man waar het bij Tesla allemaal om draait is Elon Musk, die het merk ook enorm populair heeft gemaakt. Dankzij zijn ambitieuze doelstellingen en excentriciteit –- Musk wil onder meer Mars koloniseren – inspireert hij wereldwijd een enorme fanbase.

Lees ook: Elon Musk is de rijkste mens ter wereld, maar hij wil al zijn bezittingen van de hand doen om naar Mars te kunnen

De multimiljardair onderhoudt zijn imago als een gekke techneut en systeemrebel op zijn Twitter-kanaal.

De koers van het aandeel Tesla is het afgelopen jaar naar astronomische hoogten gestegen. Op de beurs wordt het Californische bedrijf beschouwd als de meest waardevolle autofabrikant ter wereld. Dit maakt de toegang tot vers kapitaal voor conventionele autofabrikanten in vergelijking duurder.

Overigens zien veel investeerders Tesla niet alleen als een autobedrijf maar ook als een technologiegigant die in de toekomst ook andere diensten zal aanbieden en industrieën zal opschudden, zoals de energievoorziening.

Aan de andere kant heeft Tesla ook vaak te maken met kwaliteitsproblemen. Vooral als het gaat om het optimaliseren van de productie hebben traditionele fabrikanten veel meer ervaring dan de nieuwkomer.

Bovendien biedt het bedrijf tot nu toe slechts zeer weinig modellen aan, zelfs met de komst van de Model Y. Want ondanks de hype rond Tesla bedient het bedrijf tot nu toe slechts een niche in de automarkt. Hoe Tesla zich staande kan houden in China, de belangrijkste en grootste automarkt ter wereld, zal van groot belang zijn.


Volkswagen: vol op elektrisch rijden

Volkswagen ID.3
De Volkswagen ID.3.

De overstap naar elektrisch rijden is voor Volkswagen, met 668.000 medewerkers en 123 fabrieken wereldwijd, een enorme uitdaging. Toch heeft ’s werelds grootste autofabrikant een elektrisch offensief gelanceerd onder topman Herbert Diess.

Veel experts geloven dat het bedrijf ook de wereldmarktleider in e-mobiliteit kan worden. Zeker als de stekkerauto zich ontwikkelt van een nicheproduct tot een massaproduct.

Lees ook: Volkswagen onthult ‘Missie T’: het masterplan om Tesla in te halen – een Porsche-veteraan moet de klus klaren

In 2020 kwamen de compacte ID.3 en de ID.4, een SUV, op de markt. In 2021 worden deze opgevolgd door onder andere de ID.5.

Tot 2025 pompt de Volkswagen Groep 73 miljard euro in digitale ontwikkelingen en e-mobiliteit. Tegen 2030 moeten er minstens 70 elektrische en 60 hybride modellen op de markt zijn.

De strategie zou al snel vruchten af kunnen werpen, want terwijl de verkoop van auto's met klassieke verbrandingsmotoren afneemt, zijn de verkoopcijfers van elektrische auto’s in Europa dankzij overheidssteun omhooggeschoten.

Veel industriële waarnemers zijn van mening dat Volkswagen ook de prijzen van stekkerauto’s aanzienlijk zal kunnen verlagen, dankzij de platformtechnologieën die het bedrijf heeft geïntroduceerd. Daarnaast investeert de groep in eigen batterijproductie.

Toch is het niet een en al feest bij Volkswagen. Vorig jaar haalde de fabrikant de krantenkoppen met een reeks schandalen, waaronder een machtsstrijd in Wolfsburg.

Daarnaast gooiden softwareproblemen met de ID.3 roet in het eten voor topman Diess. Volkswagen moet nog flink wat stappen zetten om een technologiebedrijf à la Apple, Amazon en Google te worden.

De komende vijf jaar wordt er dan ook zo’n 27 miljard euro geïnvesteerd in digitalisering.


Daimler: race voor Mercedes om klimaatdoelen te halen

De Mercedes EQS
De Mercedes EQS

Mercedes, het belangrijkste merk van autofabrikant Daimler, lanceert dit jaar de nieuwe luxeauto EQS en hoopt daarmee evenveel aandacht te trekken als Porsche met zijn nieuwe elektrische Taycan.

Tot nu toe zijn de compacte SUV EQC en de bestelbus EQV de enige elektrische voertuigen van Mercedes.

Lees ook: Porsche zet vol in op de volledig elektrische Taycan – zo kun je die vergelijken met eerdere iconische supercars van Porsche

Toch is het aandeel van elektrische auto's bij de totale verkopen van Daimler in 2020 gestegen van 2 procent naar 7,4 procent. Onlangs haalde het bedrijf daarmee nog een overwinning: het verdrievoudigen van de stekkerautoverkoop bij Mercedes leidde tot het halen van de Europese klimaatdoelstellingen.

Het bedrijf uit Stuttgart wist in 2020 een nieuw verkooprecord te behalen in China, maar Daimler blijft worstelen met de coronacrisis in Europa en de VS. Daarnaast krijgt de Zweedse topman Ola Källenius van Daimler veel kritiek op de bezuinigingen bij het bedrijf.

Er was scherpe kritiek op het management, onder anderen van het hoofd van de algemene ondernemingsraad Michael Brecht. De reden is het schrappen van mogelijk enkele tienduizenden banen.

Dit speelt Tesla onbedoeld in de kaart: omdat Daimler een ontslagprogramma voor ingenieurs heeft gelanceerd, sluiten veel van deze goed opgeleide specialisten zich aan bij de concurrent.


BMW: inhaalslag nodig

De BMW iX.

Ooit een pionier op het gebied van elektrische auto’s, wordt het in München gevestigde BMW nu beschouwd als een achterblijver. In plaats van de pure batterijauto’s richt BMW zich momenteel nog steeds in sterke mate op plug-in hybrides.

Vanaf november 2021 zal eindelijk de volledig elektrische luxe SUV iX op de weg te zien zijn.

Kort voor de jaarwisseling ging BMW-topman Oliver Zipse in de tegenaanval. “In de jaren 2021 tot 2023 zullen we nog eens een kwart miljoen elektrische auto’s meer bouwen dan oorspronkelijk gepland”, zei hij tegen de Duitse krant Augsburger Allgemeine.

Het aandeel van elektrische voertuigen in de verkopen van BMW zal naar verwachting meer dan verdubbelen tot ongeveer 20 procent in 2023.

De coronacrisis heeft BMW, dat gewend is aan succes, afgeremd: in het tweede kwartaal van 2020 stond BMW voor het eerst in elf jaar in het rood. De redder in nood voor het Münchense bedrijf is de Chinese markt, waar de verkoopcijfers momenteel met dubbele cijfers groeien.

Net als zijn collega-fabrikanten in Duitsland is ook BMW bezig met het schrappen van banen. Er verdwijnen 6.000 banen, maar er komen geen gedwongen ontslagen.

Samen met Daimler heeft BMW veel geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van autonoom rijden, maar op dit gebied onderscheidt tot nu toe alleen Tesla zich.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider Deutschland.

LEES OOK: Dit zijn de spannendste elektrische auto’s die in 2021 op de markt komen