De bijtellingsregels voor leaseauto’s worden vanaf 1 januari weer strenger. Er gaan  zelfs geruchten dat op Prinsjesdag bekend zal worden dat de 14-procent-categorie al in 2015 helemaal zou verdwijnen. Zeker is dat een deel van de leaseauto’s strak een stuk duurder wordt. Z24 zet de meest populaire auto’s van de zaak op een rijtje.

Het is voor de meeste leaserijders het eerste waar ze naar kijken als ze een auto uitkiezen: wat is het percentage van de catalogusprijs van de auto dat ik bij mijn bruto-inkomen op moet tellen? Het percentage varieert van 4 procent voor volledig elektrische auto’s, tot 25 procent voor auto’s met een forse CO2-uitstoot per kilometer.

Elk jaar wordt het aantal gram CO2 per km dat een auto mag uitstoten om in een bepaalde categorie te vallen iets naar beneden bijgesteld. Zo zullen alleen auto’s met minder dan 82 gram CO2-uitstoot per km in 2015 in de 14 procent-bijtellingcategorie vallen. In 2014 is 85 gram al goed genoeg.

Met name auto’s met 7 en 14 procent bijtelling doen het de laatste jaren goed in de lease. De correlatie is zo sterk, dat auto’s die het ene jaar veruit het meest geleasde model zijn, het jaar erop vrijwel niet meer worden gekozen alleen omdat ze in een andere categorie vallen.

Den Haag wil in elk geval in 2016 een einde maken aan deze tombola. Ten eerste omdat de overheid miljarden aan belastinginkomsten misloopt. En ten tweede omdat de auto’s in de praktijk helemaal niet zo zuinig blijken en dus veel meer CO2 uitstoten.

Testen beïnvloedbaar

De officiële cijfers worden namelijk behaald aan de hand van een test die de fabrikanten gemakkelijk kunnen beïnvloeden. Door de toepassing van kleine ingrepen zoals het afplakken van luchtroosters, de banden extra hard oppompen, of het monteren van relatief gladde banden, komen auto's als zuiniger uit de test.  Op het moment wordt er een nieuwe meer betrouwbare Europese testmethode ontwikkeld, maar die laat nog op zich wachten.

Z24 zet in elk geval voor jou de huidige top 5 van de meest geleasede auto's op een rij. Het gaat om auto's die tot augustus als leaseauto zijn geregistreerd. Mag je dit jaar nog een auto uitkiezen en wil je zoveel mogelijk auto voor je geld, dan is de kans groot dat je bij een van onderstaande modellen uitkomt.

ANP-22670232

1. Skoda Octavia Combi: Nuchter, zakelijk en vooral groot, 3639 auto's

De ruime middenklasser van Volkswagen-dochter Skoda is niet de spannendste verschijning op de Nederlandse wegen. Maar de Octavia biedt met met zijn 610 liter bagageruimte de op één na grootste bagageruimte in het zogeheten C-segment. De Octavia profiteerde de afgelopen maanden van de aangescherpte bijtellingsregels waardoor het naast zijn zusje van het Volkswagen-concern, de Seat Leon, de enige middelgrote stationwagon was met 14 procent bijtelling. In juli kwam daar de ruime stationcar van de Peugeot 308 bij. Die laatste werd gelijk de meest geregistreerde leaseauto van de maand augustus. Concurrentie dus voor de grote Tsjech. De zuinigste versie van de Octavia stoot overigens 85 gram CO2 uit. Dat is drie gram boven de norm van 2015. Als Skoda niets weet te verzinnen om hem nog zuiniger te krijgen, dan laten veel leaserijders hem volgend jaar waarschijnlijk links liggen.

Volkswagen Golf

2. VW Golf: Comeback kid, 2789 registraties

Doordat de vorige generatie van de Volkswagen Golf niet leverbaar was met 14 procent bijtelling, zakte de Golf weg in de verkoopstatistieken. De nieuwe zevende generatie is wel uitgerust met zuinige motoren, en daarom is de Golf weer terug in de top vijf.

Binnenkort komt de Golf ook als plug-in hybride en als aardgas- variant op de markt. Naar alle waarschijnlijkheid komen deze uitvoeringen zelfs in aanmerking voor 7 procent bijtelling, het tarief voor auto's met een CO2 uitstoot tot 50 gram per kilometer. Dan moet het wel heel gek lopen wil de Golf uiteindelijk niet op de nummer één-positie eindigen. En is het dit niet dit jaar, dan wel volgend jaar. Mits het kabinet op Prinsjesdag geen roet in het eten gooit.

Mitsubishi Outlander PHEV

3.  Mitsubishi Outlander: Voor een dubbeltje op de eerste rang, 2193 registraties.

Zeeën aan ruimte gecombineerd met voldoende trekkracht om een grote caravan te trekken en toch 7 procent bijtelling. Het is geen wonder dat de Mitsubishi Outlander PHEV, wat staat voor Plug Inn Hybrid Verhicle, een groot deel van leasend Nederland voor zich wist te winnen. Doordat de Outlander naast een benzinemotor ook de beschikking heeft over een elektrische aandrijflijn kent hoeft de zakelijke rijder maar 7 procent van de cataloguswaarde bij zijn inkomen op te tellen.
Volgens Mitsubishi kan de auto namelijk 52 kilometer volledig elektrisch rijden. Op korte ritjes stoot hij dus niets uit. Is er dan helemaal niets kritisch te melden over de nummer drie. Jawel, op langere ritten wanneer de batterij van de Outlander is uitgeput, verbruikt hij 6.5 liter per 100 km in plaats van de 1,9 liter per 100 kilometer die de fabrikant opgeeft. Als je hem niet regelmatig in de stekker steekt, is hij verre van groen. De ondernemer die de Outlander koopt met en wel zelf zijn benzine betaalt, moet bovendien even goed gaan rekenen of het echt wel zo mooi is als het lijkt.

renault estate

4. Renault Clio Estate: Hippe kleine stationwagon, 1859 registraties

Stationwagens in B-segment, het segment van de compacte auto's als de Volkswagen Polo en Opel Corsa, staan doorgaans niet bekend om hun evenwichtige ontwerp. In verhouding tot hun breedte ogen ze vaak te hoog en daardoor komen ze vaak wat iel over. Renault pakte het met de vierde generatie van de Clio direct heel anders aan en ontwierp een best stoere auto. De auto bied 443 liter bagageruimte. Door de zuinige 1,5 dieselmotor komt hij voorlopig nog in aanmerking voor 14 procent bijtelling.

ANP-20754715

5. Renault Clio vijfdeurs:  Sportieve compacte alleskunner, 1740 registraties

Het 'gewone'  broertje van de Clio Estate kent meer concurrentie in zijn segment, maar toch gooit hij ook zakelijk hoge ogen, en is daarom goed voor een vijfde plek. Afgezien van de compactere bagageruimte en het iets afwijkende uiterlijk gelden voor deze versie dezelfde (financiële) voordelen als zijn ruime broertje. Waarom hij het beter doet dan de concurrentie? Waarschijnlijk een kwestie van smaak.

Lees ook
Plug-in Hybride, leuk voor de leaserijder, kater voor de werkgever
Einde aan de stekkergekte? Plug-in hybride blijft aantrekkelijk

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl