• Na jaren van oneindige groei, lopen streamingdiensten nu voor het eerst tegen problemen aan.
  • Series en games doen het niet zo goed als verwacht, gebruikers zijn lastig te vinden en het geld klotst niet meer tegen de plinten.
  • Zijn streamingbedrijven dan gewoon incompetent? Twee spelers zeggen van wel.
  • Lees ook: Is Elon Musk een marketinggenie?

Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.

OPINIE – De streamingwereld is een interessante. Het groeide de afgelopen jaren explosief, voornamelijk doordat mensen verveeld thuiszaten door covid-lockdowns. Maar nu de wereld weer grotendeels van het slot is, lijken de verdiensten van de streamers ook tegen een muur te lopen.

Op audiogebied heeft de koploper Spotify het zwaar, omdat Apple het dwars zit met de poging om te groeien met de verkoop van audioboeken. Ook lijkt het alsof de dienst tegen het plafond aan zit van het aantal luisteraars dat er op de wereld zijn. Apple daarentegen is gestopt met de het publiceren van cijfers van zijn muziekdienst. Het laat alleen nog het totaal aantal abonnees van alle diensten bij elkaar kenbaar. Daaronder vallen dus niet alleen Music, maar ook iCloud en AppleTV+.

Op videogebied lijkt Netflix de problemen voor nu de baas met een nieuw abonnent dat door reclame ondersteund wordt. Tegelijk heeft concurrent HBO, dat al eerder een dergelijk abonnent introduceerde, het moeilijker dan ooit. Of de problemen van de Netflix wegblijven, is dus maar de vraag.

Disney, Amazon en de rest van de streamingdiensten zien nu dat ze toch nog steeds niet aan de marktleider kunnen tippen. En dat terwijl ze hadden gedacht dat ze de streamingdienst waar het mee begon, al lang voorbij gestreefd zouden zijn.

En ook in de gamingwereld gaat het niet heel voorspoedig. Google Stadia is niet meer en Microsofts Game Pass haalt niet genoeg leden binnen om aan de doelstellingen van het bedrijf te voldoen. Ook het initiatief van Sony lijkt niet bij gamers te landen. Het aantal leden van PlayStation Plus nam het afgelopen kwartaal af.

En waar ze in de audio- en videowereld een pas op de plaats maken, het eigen aanbod en investeringen hierin evalueren en zelfs weggestuurde CEO’s weer terughalen als poging om de initiatieven weer op de rails te krijgen, staan de twee van de drie grootste spelers in de gamingwereld met het mes op elkaars keel.

Hierbij gaat het om Microsofts poging om Activision-Blizzard over te nemen voor net geen 70 miljard dollar en Sony die alles uit de kast trekt om er een stokje voor te steken. De acquisitie ligt op dit moment bij meerdere regulerende instanties en dat maakt het even interessant als hilarisch. Beide partijen zijn naar eigen zeggen namelijk niet alleen extreem incompetent op de gamingmarkt, ook zijn ze de grootste slachtoffers van het wel of niet doorgaan van de acquisitie.

De documenten die door zowel Sony als Microsoft bij de Engelse marktwaakhond CMA werden ingediend staan vol met zelf aangegeven onkunde. Als je ze doorleest en woord voor woord gelooft, dan zou je bijna vergeten dat het hier over bedrijven met een miljardenomzet gaat.

Microsoft claimt keer op keer dat het ondanks verwoede pogingen op de derde positie in de gamemarkt blijft steken, achter Nintendo en Sony. Het bedrijf dat 70 miljard te besteden heeft aan de grootste deal in gaming ooit, is volgens eigen zeggen in alle opzichten eigenlijk heel zwak. Het heeft games die zich niet kunnen meten aan die van PlayStation en de verkoop van de consoles blijft ook ver, ver achter bij de concurrentie. Je vraagt je bijna af waarom ze het überhaupt nog proberen.

Met de aankoop van Activision-Blizzard zou Microsoft naar eigen zeggen wellicht weer een beetje kunnen concurreren op de gamingmarkt. Maar natuurlijk zou het Sony niet kunnen verslaan.

Sony geeft aan dat Microsoft met de aankoop van Activision-Blizzard Call of Duty, een van de grootste gamingfranchises ter wereld, van Sony’s spelcomputer zal verwijderen. Als dat zou gebeuren, zou het onvermijdelijk het omvallen van de gamingtak van Sony betekenen.

Ondertussen gaf Phil Spencer, CEO van Xbox (onderdeel van Microsoft), al meerdere keren aan dat Call of Duty gewoon op de PlayStation blijft. Hij zou zelfs een contract willen ondertekenen waarin dit zwart op wit staat. Toch blijft Sony overtuigt van zijn eigen standpunt.

Daarbij wordt niet vermeld dat Sony al jaren game-ontwikkelaars extra geld geeft om hun games niet op de console van de concurrent uit te brengen. In essentie hetzelfde waar het Microsoft nu al van beschuldigd. Ook wordt vergeten dat Sony al eerder een streamingdienst opzette, maar hier amper aandacht aan gaf waardoor het bedrijf eigenlijk de deur openzette voor initiatieven van de concurrentie.

Ook vergeten ze bij Sony dat ze eigen gaming-franchises hebben die miljarden binnenharken en dat ze meer dan 150 miljoen gamers op Playstation 5’s hebben tegenover ongeveer 63 miljoen op de nieuwste Xboxen.

De slachtofferrol van Sony lijkt zijn vruchten af te werpen, want de Britse CMA en de Europese Commissie konden niet makkelijk tot een beslissing komen, en doen nu diepgaand onderzoek naar de acquisitie en de gevolgen ervan. Ook de Amerikaanse FTC lijkt de kant van Sony te kiezen, want volgens Politico zou de Amerikaanse marktwaakhond voorbereidingen treffen om een rechtszaak tegen de deal aan te spannen. Maar het gaat hier slechts om geruchten. Tevens zou een rechtszaak niet per definitie betekenen dat de acquisitie niet doorgaat.

Op papier lijkt Microsoft meer te winnen met de deal, dan dat Playstation ermee zou verliezen. Het zou de concurrentiepositie van Microsoft versterken, en het wellicht in de toekomst een monopoliepositie op het gebied van streaming kunnen geven.

En juist dat is het probleem, want hoewel Microsoft claimt dat het met de acquisitie games bereikbaarder dan ooit wil maken, is het wel de enige partij die dat zou doen. In eerste instantie dus goed voor de consument, maar in een later stadium wellicht negatief omdat er geen keuze meer zal zijn. Sony en Nintendo zouden de Game Pass van Microsoft dan niet meer kunnen inhalen.

Of Microsoft ooit Activision-Blizzard kan inlijven? We zullen het zien. De deal is al goedgekeurd door landen als Brazilië en Saoedi-Arabië, maar uiteindelijk draait het om het oordeel van de FTC en CMA.

Voor ons als toeschouwers betekent dit dat we nog ruim een half jaar kunnen genieten van hoe Microsoft en Sony zichzelf als incompetente bedrijven neerzetten. Pas in juni 2023 wordt duidelijk of de deal doorgaat of niet.

LEES OOK: Wat leert Musk van Twitter?