• Elon Musk steekt zijn mening over marketing en de uitgaven daaraan niet onder stoelen of banken: hij gelooft er niet in.
  • Voor zijn bedrijven Tesla en SpaceX geeft hij geen cent uit aan advertenties of andere vormen van marketing.
  • Musk is zelf het marketinguithangbord voor beide bedrijven op Twitter. Maar is de aankoop van het socialemediaplatform dan niet eigenlijk een marketinguitgave?
  • Lees ook: Wat leert Musk van Twitter?

Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.

OPINIE – De saga ‘Elon Musk koopt Twitter en maakt er een rotzooi van’ blijft maar doorgaan. Afgelopen week was het weer raak toen hij zijn personeel vroeg om ‘hardcore’ te werken, of de baan op te zeggen. Het grootste gedeelte van de mensen die deze mail kregen kozen voor het laatste.

Dit kan natuurlijk een tactiek zijn waarmee Musk de werknemers die niet achter de missie van zijn Twitter staan, uit het personeelsbestand haalt. Maar wat hij wellicht niet had voorzien, was dat de leegloop werd verergerd doordat enkele essentiële technici beweerden dat Twitter zonder hen binnen enkele uren zou uitvallen. Twitteraars pakten dit massaal op en namen afscheid van het platform met de hashtag #RIPTwitter. Maar de dood bleef uit.

Toch hangt de toekomst van het socialmediaplatform nog steeds in limbo. En dan voornamelijk op financieel gebied. Musk betaalde zich helemaal scheel aan het platform en zal dat de aankomende jaren ook nog blijven doen. Analisten verwachten dat hij meer dan een miljard dollar per jaar kwijt is aan alleen al de rente die hij moet betalen aan de mensen die hem geld leenden.

Dat betekent dat Musk nu heel hard moet lobbyen bij adverteerders om geld in Twitter te steken. Een lastige opgave, vooral omdat deze van nature controverse proberen te vermijden. Laat Twitter nu precies dat zijn.

Daarnaast moet de nieuwbakken CEO bij de marketingmensen aankloppen en gaan verkondigen dat ze geld in hem moeten steken, terwijl hij eigenlijk van mening is dat geld steken in adverteren niet nodig is en niet werkt. In feite moet hij dus met het schaamrood op de kaken vertellen dat hij fout zat, of hij moet keihard gaan staan liegen.

Welke van de twee het wordt? Dat lijkt me duidelijk. Musk heeft wellicht het grootste bedrag aan marketing ooit uitgegeven, zonder dat hij het zelf inzag. Met de aankoop van Twitter verzekerde hij zichzelf ervan dat hij zijn marketing kon blijven doen via het platform dat hij er exclusief voor gebruikt. Hoe zou hij mensen kunnen bereiken zonder het platform? Via de normale media die hij niet vertrouwt?

Eigenlijk was Musks investering van 44 miljard dollar dus een marketinguitgave. En niet eens een heel slechte, want qua bereik lijkt het te werken. Als we hem mogen geloven draaien de servers van Twitter overuren om het bezoek aan te kunnen.

Daarnaast komt de man meer dan ooit onder de aandacht. Zelfs mensen die niets met Musk of Twitter van doen hebben, weten wat er speelt op het platform. Of het goed is voor zijn imago, laten we maar even in het midden.

Met dit alles kun je stellen dat Musk niet alleen ’s werelds bekendste persoon is die tegen marketing is, maar dat hij ook degene is die er het meeste aan uit heeft gegeven. Ter vergelijking, in 2021 was de Amerikaanse fabrikant van consumentenproducten Procter & Gamble 's werelds grootste adverteerder. Het gaf toen ruim 8 miljard dollar uit aan advertenties. Een minuscuul bedrag in vergelijking met Musks 44 miljard dollar.

Als de CEO van Tesla en SpaceX de aankoop van Twitter als marketinguitgave ziet, kan hij misschien nog wat van de kosten wegschrijven op die twee bedrijven waar hij het voor inzet, ware het niet dat ze geen marketingbudget hebben…

LEES OOK: Musk maakt er een chaos van op Twitter, maar dat is niet zo verrassend als het lijkt