De duurzame kledingstartup Ziel krijgt een investering van 4 miljoen euro om uit te breiden in Europa.

Ziel ontwikkelt een platform om kleding on demand en lokaal te maken. Zo moet overproductie in de mode-industrie tegen worden gegaan.

Ziel is een idee van Marleen Vogelaar, een van de oprichters van 3D-printbedrijf Shapeways.

De startup wil in Noord-Groningen de eerste on-demand-kledingfabriek van Europa openen.

Kleding pas maken als het is besteld. En dan ook nog lokaal, zo dicht mogelijk bij de koper. Dat is het idee achter Ziel, het bedrijf van ondernemer Marleen Vogelaar.

Drie investeerders zien het zitten in Ziel. Borski Fund, Groeifonds van de Economic Board Groningen en Purpose Ventures steken 4 miljoen euro in het vijf jaar oude bedrijf om uit te breiden in Europa.

“Dit is een belangrijke stap voor Ziel en de kledingindustrie”, zegt Vogelaar. “We kunnen ons platform nu sneller doorontwikkelen en hebben gelijk onze potentiële afzetmarkt vergroot.”

Vogelaar is mede-oprichter van Shapeways, het grootste 3D-printbedrijf voor particulieren ter wereld. In 2010 verhuisde ze naar New York om Shapeways verder uit te breiden.

De kledingindustrie belast het milieu zwaar

In 2015 ging ze aan de slag met een nieuw idee om de principes van 3D-printen on demand toe te passen op de kledingindustrie, een van de meest vervuilende sectoren ter wereld.

Veel kledingstukken voor fastfashionketens als H&M, Zara en Primark worden gemaakt in Zuidoost-Azië en van daaruit over de hele wereld verscheept. Collecties wisselen snel. Wat niet verkocht is, wordt vernietigd.

Ziel wil de kledingproductie verduurzamen. "Door slim gebruik te maken van kunstmatige intelligentie kunnen we met ons platform straks vraag naar en aanbod van kleding naadloos op elkaar aan laten sluiten", aldus Vogelaar. "Dat betekent dat er precies wordt geproduceerd wat er nodig is en ook nog lokaal. Dus er is minder transport nodig en we zorgen voor lokale werkgelegenheid."

Van New York naar Groningen

Ziel richt zich op het maken van modieuze sportkleding. Iets dat goed bij Vogelaar past gezien haar verleden als meerkampster.

Het bedrijf is gevestigd in New York en heeft een demonstratiefabriek in het nabijgelegen Newburgh. Ziel maakte al sportkleding voor NBA-spelers en voor merken als Everlast, Bloomingdales en Krost.

De miljoeninvestering is bedoeld om in Europa voet aan de grond te krijgen. Dat wil Ziel doen vanuit Groningen. De stad beschikt volgens het bedrijf over veel hoogopgeleid techpersoneel en een gunstig investeringsklimaat.

Dat de Groningse ondernemer Jeroen Zanen mede-eigenaar is van Ziel heeft ongetwijfeld ook meegespeeld.

Verder is het de bedoeling om in Noord-Groningen een on-demand-kledingfabriek te openen.

"Hiermee investeren we in de transitie van de kledingindustrie naar een duurzamere variant", zegt Simone Brummelhuis van Borski Fund. "We hebben veel vertrouwen in het uitstekende leiderschap van Marleen Vogelaar. We kijken uit naar de samenwerking met Ziel als gamechanger in de kledingindustrie."

Lees meer: